Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Układ pokarmowy
Stawonogi. mięczaki
Chemiczne podstawy życia
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Komórka
Genetyka molekularna
Ekologia
Układ wydalniczy
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Genetyka klasyczna
Aparat ruchu
Metabolizm
Genetyka
Kręgowce zmiennocieplne
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Wodorotlenki a zasady
Kwasy
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Węglowodory
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Pochodne węglowodorów
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Stechiometria
Sole
Gazy i ich mieszaniny
Świat substancji
Roztwory
Pokaż wszystkie tematy
20.10.2022
2942
236
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Kultura polska pod zaborami Po utracie niepodległości kultura i edukacja pomagała Polakom zachować tożsamość narodową. Ośrodkami kultury stały się rezydencje bogatych rodów: - Potockich w Łańcucie, - Czartoryskich w Puławach, - Działyńskich w Kórniku. W Królestwie Polskim utworzono/otwarto: - sieć szkół elementarnych (inicjatywa ministra szkolnictwa Stanisława Kostki Potockiego), - szkoły zawodowe (inicjatywa Stanisława Staszica), - Uniwersytet Warszawski (1816 r.), - Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Na ziemiach zabranych, dzięki działalności księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, zreformowano uniwersytet w Wilnie. W zaborze pruskim, w tym w Wielkim Księstwie Poznańskim, w roku 1825 wprowadzono obowiązek szkolny dla dzieci od 6 roku życia. W zaborze austriackim (we Lwowie) utworzono Zakład Narodowy imienia Ossolińskich (ufundowany przez Józefa Maksymiliana Ossolińskiego). Był to instytut nauki i kultury z biblioteką i wydawnictwem. Romantyzm - przełom XVIII i XIX wieku. Nurt ideowy, literacki i artystyczny. Romantycy odrzucali racjonalizm i idee oświecenia. Ważne dla nich były: emocje, uczucia, wyobraźnia. Inspiracją dla nich były ludowe obyczaje i kultura średniowiecza. Głównymi ośrodkami polskiego romantyzmu było Wilno i Warszawa. Na emigracji, głownie w Paryżu, tworzyli: Fryderyk Chopin, Juliusz Słowacki, Adam Mickiewicz. - Mesjanizm – idea popularyzowana przez filozofa i działacza religijnego Andrzeja Towiańskiego, według której Polska, jako wybrana przez Boga, poprzez swoje cierpienia miała zbawić ludzkość i wyzwolić od zła. Joachim Lelewel - działacz niepodległościowy, - historyk - wykładowca na Uniwersytecie w Warszawie i Wilnie, - członek Rządu Narodowego podczas powstania listopadowego, - twórca polskiej kultury i nauki na emigracji, - autor pierwszego naukowego opracowania dziejów Polski, - naukowiec rozwijający polską historiografię, chronologię,...
Średnia ocena aplikacji
Uczniowie korzystają z Knowunity
W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach
Uczniowie, którzy przesłali notatki
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
genealogię, - poliglota (znał 12 języków). Notatka została stworzona na podstawie podręcznika „Wczoraj i dziś” 7, wydawnictwa Nowa Era, 2020 MZ Learning