Strona 2: Kontynuacja pytań jawnych i rozszerzenie tematyki
Na drugiej stronie dokumentu przedstawiono kolejne pięć pytań jawnych CKE dotyczących "Dziadów części III", które pogłębiają analizę dzieła i wprowadzają nowe perspektywy interpretacyjne.
Piąte pytanie porusza temat walki dobra ze złem o duszę ludzką, co jest jednym z centralnych motywów w Dziadach cz 3. Wymaga to od ucznia analizy postaci takich jak Konrad czy ksiądz Piotr w kontekście ich duchowych zmagań.
Example: Scena Wielkiej Improwizacji jest doskonałym przykładem walki dobra ze złem o duszę Konrada.
Szóste pytanie dotyczy różnych postaw bohaterów wobec Boga, co pozwala na głębszą analizę religijnych aspektów dzieła i romantycznej koncepcji relacji człowieka z Bogiem.
Siódme pytanie koncentruje się na temacie samotności, który jest szczególnie istotny w kontekście postaci Konrada i innych więźniów.
Quote: "Samotność - cóż po ludziach, czym śpiewak dla ludzi?" - te słowa Konrada doskonale ilustrują problem samotności artysty.
Ósme pytanie dotyczy funkcji snu i widzenia w utworze, co jest charakterystyczne dla poetyki romantycznej i odgrywa kluczową rolę w strukturze "Dziadów części III".
Ostatnie, dziewiąte pytanie, skupia się na motywach biblijnych i ich znaczeniu w dziele, co wymaga od ucznia nie tylko znajomości "Dziadów", ale także odniesień do Biblii i umiejętności interpretacji symboliki religijnej.
Vocabulary: Motywy biblijne to nawiązania do postaci, wydarzeń lub symboli zaczerpniętych z Pisma Świętego, które wzbogacają warstwę znaczeniową utworu literackiego.
Dokument kończy się informacją o źródle - stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (cke.gov.pl), co potwierdza oficjalny charakter przedstawionych pytań jawnych matura 2024.