Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Antygona - opracowanie

17.12.2022

14451

909

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Gatunek literacki: tragedia
Rodzaj literacki: dramat
●
Czas i miejsce akcji
Tragedia inspirowana jest mitem tebańskim o rodzie Labdakidów, k
Gatunek literacki: tragedia
Rodzaj literacki: dramat
●
Czas i miejsce akcji
Tragedia inspirowana jest mitem tebańskim o rodzie Labdakidów, k
Gatunek literacki: tragedia
Rodzaj literacki: dramat
●
Czas i miejsce akcji
Tragedia inspirowana jest mitem tebańskim o rodzie Labdakidów, k
Gatunek literacki: tragedia
Rodzaj literacki: dramat
●
Czas i miejsce akcji
Tragedia inspirowana jest mitem tebańskim o rodzie Labdakidów, k

Gatunek literacki: tragedia Rodzaj literacki: dramat ● Czas i miejsce akcji Tragedia inspirowana jest mitem tebańskim o rodzie Labdakidów, którego losy ukazuje także inny dramat Sofoklesa, Król Edyp. Wydarzenia rozpoczynają się po śmierci Polinejkesa, który sprowadził wrogie wojska Argos do Teb, aby odebrać władzę bratu. W walce z najeźdźcami i zdrajcą zginął także Eteokles drugi z synów Edypa, brat Polinejkesa. Akcja dramatu rozgrywa się przed pałacem królewskim w Tebach, gdzie króluje Kreon, który chciał mieć niemal tyrańską władzę. Negatywny stosunek autora do takich rządow jest związany z czasem powstania dzieła - rządami Peryklesa, ateńskiego polityka, który rozpowszechnił demokracje jako formę udziału społeczeństwa w sprawowaniu władzy. Bohaterowie . Antygona córka Edypa i Jokasty; . młoda, piękna; • w życiu kieruje się uczuciami; pełna dumy rodowej; • kocha rodzinę; ● ●. . ● Antygona Antygona i Ismena - księżniczki tebańskie, córki Edypa i Jokasty; Kreon - władca Teb, brat Jokasty, który objął rządy po wygnaniu Edypa; Hajmon - syn Kreona; Eurydyka - żona Kreona; Tyrezjasz - wróżbita odważna, zuchwała; postanawia pochować brata wbrew woli wuja. ↑↑↑ SOFOKLES . despotyczny; brat Jokasty; Kreon zapatrzony w siebie; przekonany o własnej racji; dostrzega swoje błędy, gdy jest już za późno. Konflikt tragiczny - konflikt między równorzędnymi racjami, przed którymi staje bohater tragedii antycznej. Hybris - duma i pycha utrudniająca właściwe rozpoznanie sytuacji. Fatum - to co przepowiedziane, nieszczęśliwy bieg wydarzeń przed, którym nie ma ucieczki. ● . ● Budowa tragedi Prolog - pierwsza część tragedii, która wprowadza widza w problematykę utworu: ma formę monologu lub dialogu bohaterów; Parodos - pieśń...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach

900 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

chóru wstępującego na orchestrę; Epeisodion - część dialogowa lub monologowa bohaterów; Stasimon - pieśń chóru (liczba tych części w tragedii wahała się od 3 do 5); Exodos - pieśń chóru ukazująca tragizm głównej postaci oraz zamykająca akcję. Problematyka a) Antygona jako dramat sprzecznych prawd: W utworze Sofoklesa tragizm budowany jest przez ścieranie się dwóch niedających się ze sobą pogodzić racji (konflikt tragiczny), nad którymi czuwa Fatum wypełniające się w losach Antygony i Kreona. Ich konflikt można zinterpretować w trzech wymiarach: jako konflikt prawa państwowego i praw boskich, jako spór instytucji państwa i jednostki, jako starcie praw rozumu z prawami uczuć. b) Konflikt prawa państwowego i praw boskich: Kreon stał się prawowitym królem Teb po tym, jak zginęli wszyscy synowie Edypa, a więc prze- jął władzę uczciwie. Starał się rządzić w sposób sprawiedliwy, mając na względzie interes państwa. Zakaz pochówku ciała zdrajcy wynikał z dbałości o państwo. Przecież w walce zgi- nął zdrajca, który sprowadził na swój rodzinny gród siłę Argos, tylko po to, aby przejąć władzę. Kreon nie mógł - W swoim mniemaniu postąpić inaczej. Przez zakaz pochówku ciała chciał zaznaczyć, jak bardzo haniebnego czynu dokonal Polinik. Taka kara miała być przestrogą dla tebańskiej społeczności, aby nikt nie myślał, że król nie wyciągnie konsekwencji po zdradzie kraju. Tymczasem kara miała skutki religijne, gdyż obrzęd pochowania ciała zmarłego zapewniał spokój jego duszy - tylko wtedy Charon mógł przewieźć ją na drugą stronę Styksu. Ten, kto nie dokonał obrzędu, sprowadzał na siebie karę bogów. Antygona, stając po stronie odwiecznych (religijnych) praw, naraziła się kreonowi, ale dała dowód wierności prawu niepisanemu, powinności moralnej. Antygona działała także w imię miłości do brata. Starcie dbałości o państwo z naturalną moralnością jest źródłem konfliktu tragicznego. W starciu z uosabiają- cym zmienne prawa ludzkie władcą Antygona odniosła zwycięstwo moralne, ale - zgodnie z zasadami konfliktu tragicznego - oboje ponieśli klęskę. Wina Kreona jest winą tragiczną: chciał dobrze, ale jego czyny obróciły się przeciwko niemu. Zbłądził, bo nie chciał uwierzyć, że wola bogów jest inna niż jego własna. Młoda dziewczyna, skazana na zamurowanie żywcem, odebrała sobie życie, a władca, żyjący w złudzeniu swej prawości, doświadczył serii tragicznych wydarzeń: samobójstwo popełnił syn Hajmon, a w chwilę później zabiła się tez jego żona. c) Państwo a jednostka: Kreon, spierając się z chórem i Hajmonem o wyższość własnych racji nad prawdami Antygony, używał argumentów podkreślających wartość instytucji państwowej i jej dominację nad interesami jednostki. Król uważał, że dla dobra ogółu należy poświęcić dobro osobiste, nawet jeśli trzeba złamać lojalność wobec przyjaciół i rodziny. Tak się stało, gdy zdrajcą Teb okazał się siostrzeniec Kreona, a na śmierć skazana została jego siostrzenica. Kreon, nie zdając sobie sprawy, że za surowymi wyrokami wcale nie opowiada się tebańska społeczność, w rozmowie z synem często odwoływał się do kategorii dobra państwa tożsamego z dobrem ludu. Dopiero Chór uświadomił królowi, że Tebańczycy współczuli Antygonie i nie akceptowali despotycznych decyzji Kreona. Bohaterka wykazuje się wielką odwagą. Jest pewna swoich racji, dlatego działa konsekwentnie i nie obawia się śmierci. Swoje postępowanie opiera na prawie boskim, religijnym. Jest mu bezwzględnie wierna. Rozważanie KREON ucieleśnienie prawd rozumu • Państwo jako konstrukcja rozumu, logiki, racjonalnego planowania i przewidywania, znajomości reguł życia społecznego. Bezwzględność i okrucieństwo wynikające z odpowiedzialności za instytucję państwa, konsekwencji w racjonalnym postępowaniu. Odrzucenie uczuciowego stosunku do skazańców (Antygona) oraz zdrajców (Polinik). . ● ● Niezrozumienie praw boskich, oskarżenie nieznanych sprawców pochówku Polinika o chęć zysku. Wróg i po śmierci nie stanie się miłym. Jego winą jest pycha i upór: odrzuca kolej- no argumenty Antygony i Ismeny, potem Hajmona, a także Tyrezjasza. Jest głuchy na perswazje życzliwego mu przecież syna, traktującego go z szacunkiem i miłością, rani Hajmona boleśnie, lekceważąc jego uczucia do Antygony. Umacnia się w przekonaniu, że postąpił słusznie, skazując ją na śmierć. ● ● ● ANTYGONA symbol prawd uczuć Miłość siostrzana, emocjonalny stosunek do świata i ludzi, wrażliwość. Współczucie, zdolność do poświęcenia własnego życia w imię zachowania wartości moralnych i religijnych zasad - postawa heroizmu moralnego. Upór, Antygona nie cofa się nawet w ostateczności. Podkreślenie wartości dobrych więzi dla udanego życia społecznego. Współkochać przyszłam, nie współnienawidzić. Bohaterka uważa, że uczucia są ważniejsze od oceny czyichś postępków, że każdemu - niezależnie od jego przewinień - należy się miłość i szacunek. Szacunek dla praw boskich: chęć dopełnienia rytuałów pogrzebowych brata Polinika. Jest pewna swych racji. Kompozycja Kompozycja akcji tragedii: ekspozycja- czyli przedstawienie sytuacji wyjściowej dramatu; perypetia - zdarzenie niespodziewanie zmieniające bieg akcji; ● ● punkt kulminacyjny - moment najważniejszego napięcia; rozwiązanie akcji i zakończenie jej. Hamartia - niewłaściwe rozpoznanie własnej sytuacji pogłębiające niekorzystny stan rzeczy. Î Trzy zasady tragedii greckiej: Zasada trzech jedności zasada decorum zasada mimesis Zasady tragedi akcja toczy się w pałacu królewskim, 24h, jedyny wątek to konflikt bohaterów. brak scen morderstwa i śmierci prawdopodobieństwo poruszanych problemów i postępowania bohaterów Ironia tragiczna - przezwyciężona sprzeczność, naznaczająca los bohatera, którego czyny wbrew jego woli nieuchronnie prowadzą do wypełnienia przeznaczenia. Sofokles Sofokles, drugi z wielkiej trójcy tragików greckich (obok Ajschylosa i Eurypidesa), urodził się ok. 496 p.n.e. w miejscowości Kolonos, niedaleko Aten. Żył w czasach największej świetności politycznej Aten (czasy Peryklesa), które przeżywały wówczas rozkwit kultury i sztuki. Jako młody mężczyzna był świadkiem odparcia najazdu perskiego wojska na Grecję, co z pewnością wpłynęło na potrzebę poruszania kwestii patriotycznych w utworach. Jest autorem ok. 123 sztuk, co najmniej 18 razy zwyciężał w konkursach na najlepszą tragedię. Pierwsze zwycięstwo odniósł w 468 p.n.e., rywalizując z Ajschylosem. Do naszych czasów zachowało się zaledwie 7 tragedii: Ajas (prawdopodobnie najwcześniejsza), Antygona (wyst. ok. 441 p.n.e.), Król Edyp, Trachinki (429 p.n.e.), Elektra (powst. ok. 418-410 p.n.e.), Filok- tet (409 p.n.e.), Edyp w Kolonos (wyst. 401 p.n.e. - już po śmierci autora). Antygona jest uważana za najdoskonalsze dzieło Sofoklesa i jedną z największych antycznych tragedii. Sofokles zmarł w 409 p.n.e.