Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - Interpretacja oraz Impresjonizm i Symbolizm

Otwórz

11

0

user profile picture

Julka Góral

31.08.2022

Język polski

poezje młodopolskie zadania

Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - Interpretacja oraz Impresjonizm i Symbolizm

Analiza sonetów Jana Kasprowicza z cyklu "Krzak dzikiej róży" oraz wiersza Leopolda Staffa "Poczucie pełni" ukazuje charakterystyczne cechy poezji młodopolskiej, takie jak antropomorfizacja krajobrazu w sonetach Kasprowicza, technika impresjonistyczna w poezji młodej Polski oraz interpretacja wierszy Leopolda Staffa a wpływy Nietzschego.

• Sonety Kasprowicza wykorzystują antropomorfizację i technikę impresjonistyczną do opisu górskiego krajobrazu
• Wiersz Staffa nawiązuje do filozofii Nietzschego, kontrastując cechy "niewolników" i "panów"
• Analiza obejmuje porównanie wierszy Staffa, identyfikację środków stylistycznych oraz interpretację hymnu Kasprowicza

...

31.08.2022

955

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Zobacz

Analiza wiersza "Poczucie pełni" Leopolda Staffa

Wiersz Leopolda Staffa "Poczucie pełni" nawiązuje do filozofii Fryderyka Nietzschego, który dzielił ludzi na "niewolników" i "panów". Podmiot liryczny identyfikuje się z kategorią "panów", odrzucając cechy "niewolników".

Definition: Filozofia Nietzschego - koncepcja filozoficzna głosząca ideę nadczłowieka i krytykująca tradycyjne wartości moralne.

Cechy przypisane kategoriom ludzi według wiersza:

  1. Niewolnicy: trwożni, poddańczy, pokorni
  2. Panowie: brutalni, potężni, wolni

Wiersz Staffa można porównać z jego innym utworem "Kowal":

  • Podobieństwo: oba wiersze nawiązują do filozofii Nietzschego
  • Różnica: w "Poczuciu pełni" podmiot liryczny jest bardziej dynamiczny i ekspresyjny

Quote: "Teraz jestem bezbrzeżnym, wolnym, dzikim stepem! / Teraz jestem huczącym, rozpętanym morzem"

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Zobacz

Analiza hymnu "Święty Boże, święty mocny" Jana Kasprowicza

Hymn Jana Kasprowicza "Święty Boże, święty mocny" należy do tego samego cyklu co "Dies irae". Utwór przedstawia dialog podmiotu lirycznego z dwoma adresatami: Szatanem i Bogiem.

Highlight: Wiersz ukazuje głębokie rozdarcie duchowe podmiotu lirycznego, który zwraca się zarówno do sił dobra, jak i zła.

Apostrofy do adresatów:

  1. Szatan: "Szatanie!"
  2. Bóg: "Święty", "Mocny", "Nieśmiertelny"

Każdy z adresatów włada innym aspektem ludzkiego życia:

  1. Szatan - związany z cierpieniem i śmiercią
  2. Bóg - odpowiedzialny za życie i wieczność

Vocabulary: Apostrofa - bezpośredni zwrot do osoby, zjawiska lub przedmiotu w utworze literackim.

Podmiot liryczny wyraża głębokie cierpienie i rozpacz, prosząc o zmiłowanie i jednocześnie buntując się przeciwko swojemu losowi. Hymn ten jest przykładem młodopolskiego dekadentyzmu i pesymizmu.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

17 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 17 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - Interpretacja oraz Impresjonizm i Symbolizm

user profile picture

Julka Góral

@julkagral_ahft

·

7 Obserwujących

Obserwuj

Analiza sonetów Jana Kasprowicza z cyklu "Krzak dzikiej róży" oraz wiersza Leopolda Staffa "Poczucie pełni" ukazuje charakterystyczne cechy poezji młodopolskiej, takie jak antropomorfizacja krajobrazu w sonetach Kasprowicza, technika impresjonistyczna w poezji młodej Polski oraz interpretacja wierszy Leopolda Staffa a wpływy Nietzschego.

• Sonety Kasprowicza wykorzystują antropomorfizację i technikę impresjonistyczną do opisu górskiego krajobrazu
• Wiersz Staffa nawiązuje do filozofii Nietzschego, kontrastując cechy "niewolników" i "panów"
• Analiza obejmuje porównanie wierszy Staffa, identyfikację środków stylistycznych oraz interpretację hymnu Kasprowicza

...

31.08.2022

955

 

4/5

 

Język polski

11

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Analiza wiersza "Poczucie pełni" Leopolda Staffa

Wiersz Leopolda Staffa "Poczucie pełni" nawiązuje do filozofii Fryderyka Nietzschego, który dzielił ludzi na "niewolników" i "panów". Podmiot liryczny identyfikuje się z kategorią "panów", odrzucając cechy "niewolników".

Definition: Filozofia Nietzschego - koncepcja filozoficzna głosząca ideę nadczłowieka i krytykująca tradycyjne wartości moralne.

Cechy przypisane kategoriom ludzi według wiersza:

  1. Niewolnicy: trwożni, poddańczy, pokorni
  2. Panowie: brutalni, potężni, wolni

Wiersz Staffa można porównać z jego innym utworem "Kowal":

  • Podobieństwo: oba wiersze nawiązują do filozofii Nietzschego
  • Różnica: w "Poczuciu pełni" podmiot liryczny jest bardziej dynamiczny i ekspresyjny

Quote: "Teraz jestem bezbrzeżnym, wolnym, dzikim stepem! / Teraz jestem huczącym, rozpętanym morzem"

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Analiza hymnu "Święty Boże, święty mocny" Jana Kasprowicza

Hymn Jana Kasprowicza "Święty Boże, święty mocny" należy do tego samego cyklu co "Dies irae". Utwór przedstawia dialog podmiotu lirycznego z dwoma adresatami: Szatanem i Bogiem.

Highlight: Wiersz ukazuje głębokie rozdarcie duchowe podmiotu lirycznego, który zwraca się zarówno do sił dobra, jak i zła.

Apostrofy do adresatów:

  1. Szatan: "Szatanie!"
  2. Bóg: "Święty", "Mocny", "Nieśmiertelny"

Każdy z adresatów włada innym aspektem ludzkiego życia:

  1. Szatan - związany z cierpieniem i śmiercią
  2. Bóg - odpowiedzialny za życie i wieczność

Vocabulary: Apostrofa - bezpośredni zwrot do osoby, zjawiska lub przedmiotu w utworze literackim.

Podmiot liryczny wyraża głębokie cierpienie i rozpacz, prosząc o zmiłowanie i jednocześnie buntując się przeciwko swojemu losowi. Hymn ten jest przykładem młodopolskiego dekadentyzmu i pesymizmu.

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Analiza sonetów "Krzak dzikiej róży" Jana Kasprowicza

Sonety I i IV z cyklu "Krzak dzikiej róży" Jana Kasprowicza stanowią przykład impresjonistycznego opisu krajobrazu górskiego. Autor wykorzystuje różnorodne środki stylistyczne, aby stworzyć plastyczny i wielowymiarowy obraz natury.

Highlight: Oba sonety opisują ten sam element krajobrazu - krzak dzikiej róży w górskim otoczeniu.

Kasprowicz odwołuje się do różnych zmysłów w swoich opisach:

  1. Wzrok: "pąs swój krwawy", "seledyn stroją się niebiosy"
  2. Słuch: "echowe słychać grania"
  3. Węch: "ziół zapachniały świeże pęki"
  4. Dotyk: "hal miękki aksamit"

Example: Przykładem synestezji w utworze jest określenie "wilgotna biel", łączące wrażenia wzrokowe i dotykowe.

Poeta stosuje antropomorfizację krajobrazu, nadając elementom przyrody cechy ludzkie. Wykorzystuje również impresjonistyczną technikę opisu, skupiając się na:

  • Chwilowości krajobrazu
  • Przemianach kolorów
  • Pastelowych, rozmytych barwach
  • Dźwiękach z drugiego planu

Vocabulary: Antropomorfizacja - nadawanie cech ludzkich zjawiskom przyrody, przedmiotom lub zwierzętom.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

17 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 17 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.