Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - Interpretacja oraz Impresjonizm i Symbolizm

Zobacz

Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - Interpretacja oraz Impresjonizm i Symbolizm
user profile picture

Julka Góral

@julkagral_ahft

·

7 Obserwujących

Obserwuj

Analiza sonetów Jana Kasprowicza z cyklu "Krzak dzikiej róży" oraz wiersza Leopolda Staffa "Poczucie pełni" ukazuje charakterystyczne cechy poezji młodopolskiej, takie jak antropomorfizacja krajobrazu w sonetach Kasprowicza, technika impresjonistyczna w poezji młodej Polski oraz interpretacja wierszy Leopolda Staffa a wpływy Nietzschego.

• Sonety Kasprowicza wykorzystują antropomorfizację i technikę impresjonistyczną do opisu górskiego krajobrazu
• Wiersz Staffa nawiązuje do filozofii Nietzschego, kontrastując cechy "niewolników" i "panów"
• Analiza obejmuje porównanie wierszy Staffa, identyfikację środków stylistycznych oraz interpretację hymnu Kasprowicza

31.08.2022

703

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Zobacz

Analiza wiersza "Poczucie pełni" Leopolda Staffa

Wiersz Leopolda Staffa "Poczucie pełni" nawiązuje do filozofii Fryderyka Nietzschego, który dzielił ludzi na "niewolników" i "panów". Podmiot liryczny identyfikuje się z kategorią "panów", odrzucając cechy "niewolników".

Definition: Filozofia Nietzschego - koncepcja filozoficzna głosząca ideę nadczłowieka i krytykująca tradycyjne wartości moralne.

Cechy przypisane kategoriom ludzi według wiersza:

  1. Niewolnicy: trwożni, poddańczy, pokorni
  2. Panowie: brutalni, potężni, wolni

Wiersz Staffa można porównać z jego innym utworem "Kowal":

  • Podobieństwo: oba wiersze nawiązują do filozofii Nietzschego
  • Różnica: w "Poczuciu pełni" podmiot liryczny jest bardziej dynamiczny i ekspresyjny

Quote: "Teraz jestem bezbrzeżnym, wolnym, dzikim stepem! / Teraz jestem huczącym, rozpętanym morzem"

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Zobacz

Analiza hymnu "Święty Boże, święty mocny" Jana Kasprowicza

Hymn Jana Kasprowicza "Święty Boże, święty mocny" należy do tego samego cyklu co "Dies irae". Utwór przedstawia dialog podmiotu lirycznego z dwoma adresatami: Szatanem i Bogiem.

Highlight: Wiersz ukazuje głębokie rozdarcie duchowe podmiotu lirycznego, który zwraca się zarówno do sił dobra, jak i zła.

Apostrofy do adresatów:

  1. Szatan: "Szatanie!"
  2. Bóg: "Święty", "Mocny", "Nieśmiertelny"

Każdy z adresatów włada innym aspektem ludzkiego życia:

  1. Szatan - związany z cierpieniem i śmiercią
  2. Bóg - odpowiedzialny za życie i wieczność

Vocabulary: Apostrofa - bezpośredni zwrot do osoby, zjawiska lub przedmiotu w utworze literackim.

Podmiot liryczny wyraża głębokie cierpienie i rozpacz, prosząc o zmiłowanie i jednocześnie buntując się przeciwko swojemu losowi. Hymn ten jest przykładem młodopolskiego dekadentyzmu i pesymizmu.

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Zobacz

Analiza sonetów "Krzak dzikiej róży" Jana Kasprowicza

Sonety I i IV z cyklu "Krzak dzikiej róży" Jana Kasprowicza stanowią przykład impresjonistycznego opisu krajobrazu górskiego. Autor wykorzystuje różnorodne środki stylistyczne, aby stworzyć plastyczny i wielowymiarowy obraz natury.

Highlight: Oba sonety opisują ten sam element krajobrazu - krzak dzikiej róży w górskim otoczeniu.

Kasprowicz odwołuje się do różnych zmysłów w swoich opisach:

  1. Wzrok: "pąs swój krwawy", "seledyn stroją się niebiosy"
  2. Słuch: "echowe słychać grania"
  3. Węch: "ziół zapachniały świeże pęki"
  4. Dotyk: "hal miękki aksamit"

Example: Przykładem synestezji w utworze jest określenie "wilgotna biel", łączące wrażenia wzrokowe i dotykowe.

Poeta stosuje antropomorfizację krajobrazu, nadając elementom przyrody cechy ludzkie. Wykorzystuje również impresjonistyczną technikę opisu, skupiając się na:

  • Chwilowości krajobrazu
  • Przemianach kolorów
  • Pastelowych, rozmytych barwach
  • Dźwiękach z drugiego planu

Vocabulary: Antropomorfizacja - nadawanie cech ludzkich zjawiskom przyrody, przedmiotom lub zwierzętom.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - Interpretacja oraz Impresjonizm i Symbolizm

user profile picture

Julka Góral

@julkagral_ahft

·

7 Obserwujących

Obserwuj

Analiza sonetów Jana Kasprowicza z cyklu "Krzak dzikiej róży" oraz wiersza Leopolda Staffa "Poczucie pełni" ukazuje charakterystyczne cechy poezji młodopolskiej, takie jak antropomorfizacja krajobrazu w sonetach Kasprowicza, technika impresjonistyczna w poezji młodej Polski oraz interpretacja wierszy Leopolda Staffa a wpływy Nietzschego.

• Sonety Kasprowicza wykorzystują antropomorfizację i technikę impresjonistyczną do opisu górskiego krajobrazu
• Wiersz Staffa nawiązuje do filozofii Nietzschego, kontrastując cechy "niewolników" i "panów"
• Analiza obejmuje porównanie wierszy Staffa, identyfikację środków stylistycznych oraz interpretację hymnu Kasprowicza

31.08.2022

703

 

4/5

 

Język polski

11

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Analiza wiersza "Poczucie pełni" Leopolda Staffa

Wiersz Leopolda Staffa "Poczucie pełni" nawiązuje do filozofii Fryderyka Nietzschego, który dzielił ludzi na "niewolników" i "panów". Podmiot liryczny identyfikuje się z kategorią "panów", odrzucając cechy "niewolników".

Definition: Filozofia Nietzschego - koncepcja filozoficzna głosząca ideę nadczłowieka i krytykująca tradycyjne wartości moralne.

Cechy przypisane kategoriom ludzi według wiersza:

  1. Niewolnicy: trwożni, poddańczy, pokorni
  2. Panowie: brutalni, potężni, wolni

Wiersz Staffa można porównać z jego innym utworem "Kowal":

  • Podobieństwo: oba wiersze nawiązują do filozofii Nietzschego
  • Różnica: w "Poczuciu pełni" podmiot liryczny jest bardziej dynamiczny i ekspresyjny

Quote: "Teraz jestem bezbrzeżnym, wolnym, dzikim stepem! / Teraz jestem huczącym, rozpętanym morzem"

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Analiza hymnu "Święty Boże, święty mocny" Jana Kasprowicza

Hymn Jana Kasprowicza "Święty Boże, święty mocny" należy do tego samego cyklu co "Dies irae". Utwór przedstawia dialog podmiotu lirycznego z dwoma adresatami: Szatanem i Bogiem.

Highlight: Wiersz ukazuje głębokie rozdarcie duchowe podmiotu lirycznego, który zwraca się zarówno do sił dobra, jak i zła.

Apostrofy do adresatów:

  1. Szatan: "Szatanie!"
  2. Bóg: "Święty", "Mocny", "Nieśmiertelny"

Każdy z adresatów włada innym aspektem ludzkiego życia:

  1. Szatan - związany z cierpieniem i śmiercią
  2. Bóg - odpowiedzialny za życie i wieczność

Vocabulary: Apostrofa - bezpośredni zwrot do osoby, zjawiska lub przedmiotu w utworze literackim.

Podmiot liryczny wyraża głębokie cierpienie i rozpacz, prosząc o zmiłowanie i jednocześnie buntując się przeciwko swojemu losowi. Hymn ten jest przykładem młodopolskiego dekadentyzmu i pesymizmu.

5. Odwołując się do odpowiednich cytatów, sformułuj argument potwierdzający, że w obu sonetach
zastosowano antropomorfizacje krajobrazu
1. d

Analiza sonetów "Krzak dzikiej róży" Jana Kasprowicza

Sonety I i IV z cyklu "Krzak dzikiej róży" Jana Kasprowicza stanowią przykład impresjonistycznego opisu krajobrazu górskiego. Autor wykorzystuje różnorodne środki stylistyczne, aby stworzyć plastyczny i wielowymiarowy obraz natury.

Highlight: Oba sonety opisują ten sam element krajobrazu - krzak dzikiej róży w górskim otoczeniu.

Kasprowicz odwołuje się do różnych zmysłów w swoich opisach:

  1. Wzrok: "pąs swój krwawy", "seledyn stroją się niebiosy"
  2. Słuch: "echowe słychać grania"
  3. Węch: "ziół zapachniały świeże pęki"
  4. Dotyk: "hal miękki aksamit"

Example: Przykładem synestezji w utworze jest określenie "wilgotna biel", łączące wrażenia wzrokowe i dotykowe.

Poeta stosuje antropomorfizację krajobrazu, nadając elementom przyrody cechy ludzkie. Wykorzystuje również impresjonistyczną technikę opisu, skupiając się na:

  • Chwilowości krajobrazu
  • Przemianach kolorów
  • Pastelowych, rozmytych barwach
  • Dźwiękach z drugiego planu

Vocabulary: Antropomorfizacja - nadawanie cech ludzkich zjawiskom przyrody, przedmiotom lub zwierzętom.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.