Kierunki artystyczne i grupy literackie dwudziestolecia międzywojennego
Kierunki artystyczne dwudziestolecia międzywojennego były niezwykle zróżnicowane i innowacyjne. Dadaizm, reprezentowany przez T. Tzarę i L. Aragona, charakteryzował się anarchicznym buntem przeciw światu i programowym bezsensem twórczości. Surrealizm, którego przedstawicielami byli A. Breton, L. Aragon i J. Brzękowski, dążył do uniezależnienia wyobraźni artysty od logiki i norm moralnych. Kubizm, reprezentowany przez Apollinaire'a, M. Jacoba i R. Cendrars, dążył do radykalnych zmian w języku poetyckim i ukazania nowej świadomości człowieka.
Abstrakcjonizm, którego przedstawicielami byli H. Kandinsky i E. Munch, całkowicie odchodził od przedmiotowości przedstawień, operując prostymi formami geometrycznymi i kolorami. Modernizm, reprezentowany przez J.K. Huysmansa i M. Duchampa, charakteryzował się odejściem od wzorców klasycznych i fascynacją nowoczesnością.
W literaturze polskiej powstało wiele grup literackich. Ekspresjoniści, do których należeli m.in. Jan Kasprowicz i Stanisław Przybyszewski, skupiali się na wyrażaniu osobowości artysty i sięganiu po motywy folklorystyczne. Skamandryci, w tym Julian Tuwim i Jan Lechoń, charakteryzowali się poetyką codzienności i stosowaniem języka potocznego. Futuryści, tacy jak Bruno Jasieński i Anatol Stern, dążyli do burzenia wszelkich przejawów logiki i szokowania odbiorcy.
Przykład: Dadaistyczny wiersz mógł składać się z przypadkowo dobranych słów lub dźwięków, celowo pozbawionych sensu, aby wyrazić bunt przeciwko konwencjom.
Słownictwo: Awangarda - nurt w sztuce XX wieku charakteryzujący się radykalnym odejściem od tradycyjnych form i tematów, poszukiwaniem nowych środków wyrazu.