Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Kombinatoryka

23.12.2022

2741

149

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i
regula dodawania
Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie
możemy podją

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Regula mnożenia i regula dodawania Reguła mnożenia - Załóżmy, że dokonany przez nas wybór przebiega w dwóch etapach. W I etapie możemy podjąć decyzję na kl sposobów, a w II etapie na k2 sposobów. Wówczas liczba wszystkich wyników tego dwuetapowego wyboru jest równa kl.k2 Jeśli dokonywany przez nas wybór przebiega w trzech etapach i w I etapie możemy podjąć decyzję na k1 sposobów, w II etapie na k2 sposobów, a w III etapie na k3 sposobów, to liczba wszystkich wyników tego trójetapowego wyboru jest równa kl. k2. k3. Reguła dodawania - Jeśli zbiór wszystkich wyników podzielimy na dwa rozłączne podzbiory i w pierwszym podzbiorze jest m1 wyników, a w drugim podzbiorze jest m2 wyników, to wszystkich wyników jest m1 + m2. 3.1. Na ile sposobów możemy utworzyć parę dziewczynka - chłopiec, jeśli mamy do dyspozycji cztery dziewczynki: Agatkę, Beatkę, Celinkę i Dorotkę oraz trzech chłopców: Edwina, Franka i Grześka. Wypisz wszystkie możliwe pary w tabeli. lid Agata Beata Kelina Dovoto 36 Edwin AE BE CE DE Franch AF BF 7 Gresch AG BF CF DF DG CG 3.2. Poniższa tabela przedstawia wszystkie możliwe liczby dwucy- frowe utworzone w taki sposób, że cyfra dziesiątek jest cyfrą ze zbioru {1, 2, 3, 4), a cyfra jedności - ze zbioru (6, 7, 8, 9). Narysuj drzewo, w którym gałęzie przedstawiają wszystkie utworzone liczby. 3.2.3=18 4.2=8 1 2 3 4 c.j. 4.3=12 6 16 26 36 46 6789 3.3. Ile jest liczb dwucyfrowych, w których cyfra jedności jest równa 1 lub 2, zaś cyfra dziesiątek jest większa od 5? Narysuj drzewo, w którym...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

gałęzie przedstawiają wszystkie utworzone liczby. 7 17 27 37 47 8 9 18 19 28 29 38 39 48 49 ? ? 3.4. Ile jest liczb trzycyfrowych, w których cyfra setek jest równa 1, 2 lub 3; cyfra dziesiątek jest liczbą podzielną przez 5, a cyfra jedności jest większa od 6? Narysuj drzewo, w którym gałęzie przedstawiają wszystkie utworzone liczby. 107 ? ? 3.5. Dane są zbiory: X = {1, 2, 3), Y = {4, 5), Z = (6, 7, 8, 9, 0). Ile jest liczb trzy- cyfrowych, których cyfra setek należy do zbioru X, cyfra dziesiątek - do zbioru Y, a cyfra jedności - do zbioru Z i które są: a) parzyste W każdym przypadku XY ३ b) nieparzyste narysuj trzyetapowe drzewo x = {1,2,3} Y = {4,5} -3-3-2 = 18 161 = 183 c) {1} 1.2.5=10 3.6. Dane są trzy zbiory: A = {0, 1, 2, 3), B=(3, 4, 5, 6, 7), C = (5, 6, 7, 8, 9). lle jest liczb trzycyfrowych, których cyfra setek należy do zbioru A, cyfra dziesiątek -do zbioru B, a cyfra jedności - do zbioru Z i które są: a) podzielne przez 5 c) nie mniejsze niż 279? b) mniejsze od 300 B={3, 4, 5, 6, 73 A = {0,1,2,33 436965 2 PO 18 75 846 ST 85 335718 c) większe od 299? przedstawiające te liczby. 2= {6,7,8,9,0} a); 8.8=72 (= [5,6,7,8,5) 3; 3.5.1=15 6) 1.5.544726 255 2.5.5=50 c ??? 3.7. Z cyfr ze zbioru A = {1, 2, 3, 4, 5) tworzymy wszystkie możliwe liczby dwu- cyfrowe, przy czym cyfry w liczbie mogą się powtarzać. Zapisz w tabeli wszystkie utworzone liczby. Ile spośród utworzonych liczb ma cyfrę dziesiątek mniejszą od cy- fry jedności? A={1,2,3,4,53 1 2 3 |u|s 42 114 14 13 2 24 22 63 91 3 34 32 33 DO 4 41 42 43 44 45 5452 53 54 55 3.8. Z cyfr ze zbioru B= (6, 7, 8, 9) tworzymy wszystkie możliwe liczby dwucyfro we, w których cyfry nie mogą się powtarzać. Zapisz w tabeli wszystkie utworzone liczby. Ile jest wśród nich liczb podzielnych przez 473 4-4-4=12 322 5.5=25 3.9. Z cyfr ze zbioru X = {0, 1, 2, 3) tworzymy wszystkie liczby trzycyfrowe, przy czym cyfry w liczbie nie mogą się powtarzać. Narysuj drzewo, w którym gałęzie przed stawiają utworzone liczby trzycyfrowe. Ile wśród nich jest liczb podzielnych przez 37 3.3.2=8 x= [0,1,2,3) 3.10. Ze zbioru A = {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) wybieramy kolejno dwie różne cyfry i tworzymy liczbę dwucyfrową. Ile jest możliwości utworzenia: a) takiej liczby dwucyfrowej A[41.356,7,8,9) 46 [0,1,2,...,1003 101 15.101= 1515 3.2.2 42 102 201 420 240 123 243 324 HD 432 234 342 b) liczby podzielnej przez 2? i 4-8=32 3.11. lle jest punktów o współrzędnych całkowitych (x, y), takich, że x (4, 20), y = (0,100)? XE(4,20) yo (0, 100) x= [5,4,..., 1993 AS 3.12. lle jest punktów, których współrzędne (x, y) są różnymi liczbami całkowi- tymi, jeśli: a) x, y € (6, 25) a) x, y e{7,8,... 243 48 18 17 48.17 306 A D c) ap br ii 2-3=6 50-8-82 (13, 13) 609-14=595 3.13. Dane są zbiory: X = {1, 2, 3), Y = {4, 5), z = {0, 1, 2, 3, 4, 5). Ile jest par uporządkowanych (a, b) takich, że liczba a jest elementem zbioru X i jednocześnie liczba b jest elementem zbioru Z lub liczba a jest elementem zbioru Y i jednocześ nie liczba b jest elementem zbioru X? X={1,2,1) 2 = {0, 1, 2, 3, 4, sy (a, b) . 16 a+b 14 d ·16 c. 3-226 6+6+4=16 36 3-6=48 +846=24 3.14. Dane są zbiory: A = {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6), B = (6, 7, 8). Na ile sposobów moż- na wybrać parę liczb (a, b), gdzie a € Aibe B tak, aby suma a + b była liczbą: a) nieparzystą c) większą od 9? b) parzystą 17 16.17=33 b) x = (0, 10), y = (1, 10) c) x e (3, 23), y = (9,39) 6)xe {9₁.93 10 y=5453 Torebki Pantofelki ដែ io g 40-9:30 ait 23 2.36 4-4-4 5 6 P 3 21-3=12 3.15. Dane są zbiory: A = {0, 1, 2, 3, 4), B = (5, 6, 7, 8, 9). Na ile sposobów można wybrać parę liczb (a, b), gdzie a e Aibe B tak, aby iloczyn a b był liczbą: a) podzielną przez 7 b) parzystą 0(5, 4, 7, 8, 9) c) podzielną przez 3? 0.6 A. $0,1,2,2,43 podzicko prest i but 6424 hobeag apbp 2.224 14 12 42.48 = 216 yo. (2, 3,003 S 6+4=10 16.12 = 168 168 +232 = 440 73 B (2.2) (5.5) (88) (3, 3) (4,4) (9,5) (4,4) (24) 3 2 3.2=6 3.16. W klasie III A jest 14 dziewcząt i 16 chłopców, a w klasie III B-17 dziew cząt i 12 chłopców. Na ile sposobów można wybrać dwuosobową delegację tych dwóch klas składającą się z chłopca i dziewczyny tak, aby każda klasa miała swego przedstawiciela w tej delegacji? A +424 17 d 122 () ** (3323) ge [10, 4,383 21 4-238 2.319 ant i a) jedno należy do kuchni polskiej, a drugie nie należy do kuchni polskiej b) co najmniej jedno należy do kuchni polskiej? 12 P 10 W 8C 24 25 21.25=603 3.17. Restauracja Międzynarodowa" serwuje 12 dań kuchni polskiej, 10 dań kuch- ni węgierskiej i 8 dań kuchni czeskiej. Na ile sposobów można w tej restauracji wybrać dwa różne dania, z których: 9:3 42 AB 12 18 42 44 12.48 + 12.11 = 216 • 66 = 282 3.18. Pewna dama ma 14 różnych torebek, oraz 16 różnych par pantofelków w różnych kolorach - według tabeli umieszczonej poniżej. Kolor czarny Kolor brązowy Kolor czerwony Kolor beżowy 2 3 2 5 2-224 له ادیان و 3 Na ile sposobów owa dama może skompletować parę torebka - pantofelki: a) w jednym kolorze b) w dwóch różnych kolorach - w brązie i w beżu? a) I P 7.3. 4:6 +2.3 = 21-24 +6=5₁ 7-543.647.3= Dziewczynki Chłopcy lle jest możliwości wyboru pary - dziewczynka, chłopiec, w której: a) obie osoby mają czapkę w takim samym kolorze b) co najmniej jedna osoba ma czerwoną czapkę? a) 2.3=21 S·6+4.3 +2-2 +3.5 = 30 +12 +4 +16+61 4:53.35 9 +20 221 3.19. Grupa pięciolatków z przedszkola z okazji Dnia Matki zaprosiła swoje mamy na przedstawienie, w których wystąpią jako skrzaty, mające czapki w trzech kolo- rach: czerwonym, niebieskim i zielonym. Liczbę osób mających czapkę w danym kolorze przedstawia tabela poniżej. Czapka czerwona 7 3 Czapka niebieska Czapka zielona 4 2 3 32 (10,0) (14,99) 63 +8+21 = 102 3.20. Dany jest zbiór X = {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Ile jest par uporządkowanych (a, b) takich, że liczby a, b należą do zbioru X oraz: a) liczba a jest mniejsza od 3 lub liczba b jest większa od 7; b) liczba a jest większa od b lub liczba b jest większa od liczby a; c) liczba a jest nie mniejsza niż 4 i jednocześnie liczba b jest podzielna przez 3 lub przez 5; d) liczba a jest liczbą pierwszą lub liczba b jest nie większa niż 6? a 2.10 10.32.3= 2; (0₁6) (4.7). (3,6) (93) (1₁8) (0,8) (3,0 (4,4) (₁,7) 4 in 10 10 10 = 90 3.21. lle jest liczb dwucyfrowych, w których zapisie występuje: a) cyfra 1 i cyfra 7 b) cyfra 1 lub cyfra 7? 2. 6) 17, 27, 37, 42, 1; 0+9-1248 18 418-234 403 3.22. lle jest liczb dwucyfrowych, w których cyfra 8 występuje: a) tylko jeden raz b) co najwyżej jeden raz? a) it i 90-1-89 8+8=176 3.23. Ile jest liczb dwucyfrowych, w których: a) co najmniej jedna cyfra jest parzysta b) o najmniej jedna cyfra jest nieparzysta? 319 81 +81+ 729=851 3.26. Ile jest liczb trzycyfrowych, a) co najwyżej raz ܪܐ 4.5=45 610 3.28. lle liczb dwucyfrowych: a) parzystych można utworzyć z cyfr 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6? 6-4 =24 6) 16 24 36 44 36 64 in 3.24. Ile jest liczb trzycyfrowych, w których cyfra 3 występuje tylko raz? 3 799 81 724 72225 3.25. Ile jest liczb trzycyfrowych, w których zapisie cyfra 0 występuje: a) co najwyżej raz 0,1,2,3,4,5,6,7,8,5 b) co najmniej raz? 6.3=18 9 916=15 45+30 15.60 12 20 A4 35 5.6 72 28 16:24-36 24 42 63 28 45 FO 14 22 13 60-1=59 20130-6= 44 a Santa. 81+ 2+2 +648 = 873 900 648-252. 3.27. lle liczb dwucyfrowych podzielnych przez 3 można utworzyć z cyfr: a) 1, 2, 4, 5, 7, 8 b) 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6? 6) 42 21 30 42 54 60 51 72 81 54 75 64 63 28 27 48 57 +81 8 17 2·6+2= 12 +2=14 11 c) większych od 40 lub podzielnych przez 8 d) podzielnych przez 2 lub 5 i niepodzielnych przez 6? 0,4, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 42, 45, 48, 24,... to knewa 90:3 = 30 a) " g 8. 7, 97, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 78, 79. 3.29. lle liczb dwucyfrowych podzielnych przez 6 można utworzyć z cyfr {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)? 12 24 30 42 54 60 72 36 66 3.30. Ile jest liczb dwucyfrowych: a) podzielnych przez 2 lub przez 3 b) podzielnych przez 4 lub 7 #+2=9 9+81 +81=171 w których zapisie cyfra 1 występuje: b) co najmniej raz? 2.6=12 $$$ b) podzielnych przez 4 22 +13-332 4.3,5, 3,3 S8+ 117 = 63 28 56 84 3 4 70 i 6 4-10 +10-6-4-6= 40 +60-24 76 30-25=65 30-20-70 2; 4. 75 79=35 10 6. 58965 ***** 33 8:5=45 9.2018 9 2 :2 16:5; X 6 Sib 1.9 45 +18 9 = 54 RS 15 54-15=38 Wariacje Wariacją k-wyrazową z powtórzeniami n-elementowego zbioru A, gdzie k = N+, n = N+, nazywamy każdy k-wyrazowy ciąg elementów zbioru A, które mogą się powtarzać. Liczba k-wyrazowych wariacji z powtórzeniami zbioru n-elementowego jest równa nk. Wariacją k-wyrazową bez powtórzeń n-elementowego zbioru A, gdzie k € N+, n = N+ ik <n, nazywamy każdy k-wyrazowy ciąg różnych elementów zbioru A. Liczba k-wyrazowych wariacji bez powtórzeń zbioru n-elementowego, gdzie k e N+, ne N+ ik <n, jest równa n. (n-1) (n 2) · ... · (n − k + 1). K = n → permutacja K≤n Vaň V's K / n! (n-k)! 5! = h = 21.3.4.5 2! -60 V₁= 5³=125 5 3.31. lle jest liczb trzycyfrowych utworzonych z cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9? g³ = 729 3.32. lle pięcioliterowych kodów można utworzyć z liter A, B, C? n² = 3³ = 243 3.33. Oblicz, ile jest czterocyfrowych: a) liczb 9 10 10 10 = 3000 w których cyfry mogą się powtarzać. b) kodów PIN,10 10 10 10 3.34. Na ile sposobów sekretarka może wrzucić do trzech różnych szuflad 4 listy zaadresowane do różnych osób? 3 = 81 10" = 10000 3.35. Oblicz, ile jest liczb siedmiocyfrowych, utworzonych tylko z cyfr będących liczbami pierwszymi. 4²=16384 {2,3,5,7) 3.36. Oblicz, ile jest liczb sześciocyfrowych, utworzonych: a) tylko z cyfr nieparzystych [1, 3, 5, 2,4} tylko z cyfr parzystych. (0, 2, 4, 6, 83 5 4.5! 3.37. Na górę do zamku prowadzą 4 różne szlaki. Na ile sposobów turysta może wejść na górę i wrócić z powrotem, jeśli zamierza zejść z góry innym szlakiem, niż na nią wejść? 4 3 4.2=12 the 3.38. Przedsiębiorca chce produkować chorągiewki składające się z trzech pozio- mych pasów równej szerokości, każdy w innym kolorze. Ile rodzajów takich chorą- giewek może produkować, jeśli ma do dyspozycji 8 kolorów? 8.76336 3.41. Ile jest czterocyfrowych: a) liczb 3-5-8-7=4536 w których cyfry nie mogą się powtarzać? 76 3.39, Oblicz, ile jest liczb trzycyfrowych, zbudowanych z cyfr r {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9), jeśli cyfry w liczbie nie mogą się powtarzać. i 9.8.7504 3.40. Oblicz, ile jest liczb trzycyfrowych, w których cyfry w liczbie nie mogą się powtarzać, jeśli są one zbudowane tylko z cyfr a) będących liczbami nieparzystymi b) będących liczbami parzystymi. 5.4.3=60 (1,3,5,7,9) 4-4-3=48 (0,2,5,6,8) b) kodów PIN, sii 10-8-8-7-5040 żących do zbioru 3.42. Pewna firma chce produkować ulotki, których każda ze stron ma mieć dwu- kolorowe tło: górna połowa danej strony ma mieć inny kolor, niż dolna połowa. Ile jest wzorów takich ulotek, jeśli firma ma do dyspozycji 7 kolorów? 8: (7-6)² = 42 = 1764 3.43. Na ile sposobów można wrzucić 5 kul ponumerowanych do 6 różnych szu- al flad, jeżeli: 3376 " S a) kule wrzucamy dowolnie b) każda kula ma trafić do innej szuflady? 6 5 4 3 2 3.44. Każdej z pięciu osób przyporządkowujemy dzień tygodnia, w którym się urodziła. Ile jest możliwych wyników takiego przyporządkowania, jeżeli: a) każda z tych osób mogła urodzić się w dowolnym dniu tygodnia 75=16807 b) każda z tych osób urodziła się w innym dniu tygodnia?!! is 53 76-5-4-302 520 6-5-4-3-2-720 3.45. Każdemu spośród czterech uczniów przyporządkowujemy ocenę roczną z matematyki. Ile jest możliwych wyników tego przyporządkowania, jeżeli: 6-5-4-3=360 a) każdy z uczniów będzie miał inną ocenę sis b) każdy z uczniów może uzyskać dowolną ocenę? =1256 3.46. Na peronie czekają na pociąg cztery osoby. Podjeżdża skład złożony z sied- 7-6-5-4-840 miu wagonów. Na ile sposobów czekające osoby mogą wsiąść do pociągu, jeśli: a) każda z nich ma wsiąść do innego wagonu b) każda z nich wybiera wagon dowolnie? 1) 74=2401 3.47. Ile sześcioliterowych napisów można utworzyć, posługując się literami nale- żącymi do zbioru (A, B, C, D, E, F, G, H, I}, jeśli: a) litery mogą się powtarzać 96 531441 b) litery nie mogą się powtarzać? 3.8-7-6-5-460480 187654 3.48. Na parterze wieżowca mającego 8 pięter do windy wsiada 5 osób. Na ile sposobów te osoby mogą wysiąść na piętrach, jeśli: a) każda z tych osób wybiera piętro dowolnie, 85 = 32768 b) każda z tych osób wysiada na czwartym, piątym lub szóstym piętrze, 35=243 c) żadne dwie osoby nie wysiadają na tym samym piętrze, 6720 d) co najmniej jedna osoba wysiada na siódmym piętrze. 85-71=32768-168076 45361 Pomijamy kolejność wysiadania z windy na poszczególnych piętrach. 3.49. Numer karty płatniczej MasterCard składa się z 16 cyfr. Pierwszą cyfrą jest 5, drugą - jedna z cyfr: 1, 2, 3, 4, 5. Zakładamy, że pozostałe cyfry mogą być dowolne. lle jest numerów kart płatniczych MasterCard? 1 5 1.5-1014 3.50. Ile jest liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach i jednocześnie: a) nieparzystych b) parzystych? {0,2,4,6,8} (1,3,5,7,9) 8.8-5=320 9-9-8648 648-320 328 3.51. Ile jest numerów telefonów stacjonarnych, składających się z 7 cyfr takich, że: a) pierwszą cyfrą jest 6, a pozostałe cyfry są różne od 6 i różne między sobą,745-60480 6. b) trzy początkowe cyfry są większe od 5, a pozostałe - mniejsze od 6,932944 c) dwie początkowe cyfry są liczbami nieparzystymi, a pozostałe cyfry są różnymi liczbami parzystymi, 000 d) pierwsza i ostatnia cyfra to jednakowe liczby pierwsze, a cyfra 7 występuje tylko {2,3,5,74 jeden raz? 5 355 3.5-8²-1=98415 3.52. Ile jest telefonicznych numerów komórkowych, składających się z dziewięciu cyfr takich, że: a) pierwszą cyfrą jest 5 lub 6, trzecią cyfrą jest 0, a pozostałe cyfry nie są ani piątką, ani szóstką, ani zerem 274 11 333 2.4-7²: 4642086 b) każda cyfra jest inna i na pierwszym miejscu nie występuje 0 i 320 c) każda kolejna cyfra tego numeru jest liczbą o 1 mniejszą od poprzedniej 2, d) pierwsza, trzecia, piąta, siódma i dziewiąta cyfra jest taka sama i jest liczbą nieparzystą, zaś pozostałe cyfry są różnymi liczbami parzystymi? 554 43 44 600 3.53. lle liczb czterocyfrowych nieparzystych, w których wszystkie cyfry są różne, można utworzyć z cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7? 6544=480 3.54. lle liczb pięciocyfrowych parzystych, w których wszystkie cyfry są różne, można utworzyć z cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9? iiisi =6720 3.55. Ile jest liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, utworzonych z cyfr należących do zbioru (4, 5, 6, 7, 8, 9) i jednocześnie większych od 666? 354 =60 14 : 3.56. lle jest liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, utworzonych z cyfr należących do zbioru {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) i jednocześnie mniejszych od 444? 556 30 90+15=105 3.57. Ile jest liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, utworzonych z cyfr należących do zbioru {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) i jednocześnie mniejszych od 780? 26 476336=778 3.58. Ile jest liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, podzielnych przez: a) 25 sim s 4? 32 142+32+4 = 160 +8=22 3.59. Ile jest liczb czterocyfrowych o różnych cyfrach i jednocześnie: f) a) podzielnych przez 25 i 2 b) większych od 5238? 98456-454 3.60. Ile jest liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach i jednocześnie: a) podzielnych przez 4 b) większych od 60 000? 0 1 = 1344 i 2 7 7 6 O 1 = 672 16 = 4704 42 32 56 x 48 8 522 12 16 56 .1344 +672 +1704-6420. 587654324 376363290 4 9 8 7 6 12+60=72 $93233444233 = 12096 4435+336+ 2046 = 23 38 d) Permutacje Permutacją bez powtórzeń n-elementowego zbioru A, gdzie n ≤ N+, nazywamy każdy n-wyrazowy ciąg utworzony ze wszystkich elementów zbioru A. 3.61. Oblicz: a) 4!-21-31-24-2-6=42 Liczba permutacji bez powtórzeń zbioru n-elementowego, gdzie n e N+, jest równa n(n-1) (n - 2). . ... 1 n! =n(n-1). (n 2) .... 2 1, jeśli ne N, n> 1 Przyjmujemy dodatkowo, że: 0! = 1 1! = 1 12! 101-41 $5 e) 10.10.2 3.62. Doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci wiedząc, że n € N. a) (n-2)(n-1)n, n> 1 b) (2n + 1)(2n)! (n+3)! c) (n+2)! d) (2n+2)! e) (n+4)!(3n)! 3n(n+3)! (2n)! ª)(n-2)! (~_^)]µ² = (~^-2 (0-2)}~-24+ (-s)} = n! ") (2+2)! (20²)(2+1)(2+)² = (20+4√(242) 6) (2+1)(2)-(2-1) (2n) (2n-1)-_-2-10 (24) c) (+4)! (3₂)(2+4). (+3) S (Baſ 7h (3)! In (a es)! c) (n + 1)² = (1+3)(1+2) -_-2-4 (24) (4-2)-2-443 AC B BAC A b) 5!-2! 41-420-2-24-72 C) A B 91-71 02-8-3-5-7 72.266) (61)³ 3.63. Na ile sposobów można ustawić osoby A, B, C w szeregu?. Wypisz wszystkie możliwe permutacje tych osób. 3! = 1·2·3=6 BCA CAB CBA 3.64. Na ile sposobów Marek może wysłać pięć różnych widokówek z wakacji do pięciu swoich kolegów? 5! = 120 A 3.65. Mamy siedem dziewcząt i siedmiu chłopców. Na ile sposobów można utworzyć: 7d a) siedem par dziewczyna - chłopiec do wspólnego tańca, 7! b) jedną parę taneczną dziewczyna - chłopiec? 2.7=49 10! 81-31 (9!)³ 3.2.3.163 10!-(81)²7-10-8-8 3.66. W biegu finałowym uczestniczy ośmiu sprinterów. Na ile sposobów mogą oni zająć kolejne miejsca, jeśli wszyscy ukończą bieg? 8! A f) 3.67. Na ile sposobów można ustawić w szereg grupę złożoną z pięciu dziewcząt 5d Sc i pięciu chłopców tak, aby: a) od lewej stały najpierw wszystkie dziewczęta ****** 5!.5! b) dwie osoby tej samej płci nie stały obok siebie? 62.51-5! 31 B 3! 3! 31 A 31 (n-1)!n (n+2)! 3.68. Siedmiu chłopców i pięć dziewcząt mają 12 biletów do kina: 5 biletów na miejsca w IX rzędzie i 7 biletów na miejsca w X rzędzie. Na ile sposobów mogą 7e 54 12 lik for a) 12! zająć te miejsca: 6) S!. 7! 5 x 7x c) $9505 51.7! SPSD SOS a) dowolnie b) tak, aby wszystkie dziewczęta siedziały w IX rzędzie c) w obu rzędach na zmianę: chłopak, dziewczyna, chłopak, dziewczyna, itd.? 6.3! n>0 3.69. W liceum uczą się po 4 klasy pierwsze, drugie, trzecie i czwarte. Na ile spo- sobów można położyć na biurku jeden na drugim dzienniki lekcyjne tych klas, jeśli: a) na samym spodzie mają leżeć wszystkie dzienniki klas pierwszych B b) na samej górze leżą dzienniki klas A, niżej dzienniki klas B, jeszcze niżej dzienniki klas.Ci najniżej dzienniki klas D? 411 4111 410 221.41 235541 4-4-4-4 (41) 3.70. Mamy 5 książek, w tym książki A i B. Ustawiamy je losowo na pustej półce, jedna obok drugiej. Na ile sposobów można ustawić je tak, aby: a) książki A i B nie stały obok siebie b) pomiędzy książkami A i B stały dwie inne książki? B A 0 = (x+4).(3m-4)! B 4.3! 2-3! 6-3! +4-3! +2-3! = 12-3! = = 72 45 A B A B 3! 2.2-3! = 4-31-24 3.71. Sześć osób, które oznaczymy literami A, B, C, D, E, F, ma zająć sześć sąsied- nich miejsc w jednym rzędzie w kinie. Na ile sposobów mogą one usiąść, tak aby: a) osoby D, E siedziały obok siebie w podanym porządku b) osoby A, B, C, D siedziały obok siebie w podanym porządku c) osoby A, B, C siedziały obok siebie w dowolnym porządku d) między osobami A i B siedziały dwie osoby? 5.4! 120 2-3-4! = 6-4! = 144 A B 6) 4 (D... - 49 Se. .. O CD AB 4 B (DA 3.72. Na ile sposobów można ustawić w szereg 8 osób tak, aby: a) osoby A, B, C zajmowały odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie miejsce w tym szeregu osoby A i B stały obok siebie oraz pomiędzy tą parą osób a osobą C stały dwie inne osoby ·c) A B.C... 31 31 ·, ! 3! A.B.C. 3! c) osoby A i B nie stały obok siebie d) osoba A stała pierwsza w szeregu, a w dalszej części szeregu osoba B stała bliżej A niż osoba C? C) AB ABC SSSSS A. BLSSSS B S SS S B 6 SC A. 2 65 321 2.6! = 1440 ACB BAC $!«vt)? º 8! -(2-7.6!)= =8!-(44-61) =40320-40080= = 30240 3:2!= 6 .AG ·1·1·6·51 = 720 1.1.S.S! = 600 1.1.4.5!=480 1-1.3.S! = 360 1·1·2·S! = 250 1·1·1·51 = 120 6·4·3! = 24.3! = 144 6) §. ·2·2·4·5² = 16⋅ 5! = = 1920 3.73. Ile jest liczb siedmiocyfrowych o różnych cyfrach należących do zbioru (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) i jednocześnie: a) mniejszych od 5 000 000 720 +60014801360( +240 +120 = 2520 b) większych od 6 500 000? 51 = 120 3.5 = 360 3.6!= 2160 ·2160+360+120= = 26 40 3.74. Ile jest liczb pięciocyfrowych, zbudowanych z różnych cyfr należących do zbioru {0, 1, 2, 3, 4) i jednocześnie: a) nieparzystych a) 3.75. Ile jest liczb siedmiocyfrowych, o niepowtarzających się cyfrach należących do zbioru (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6) i jednocześnie: a) parzystych 354 3 3 c) 2-2-4-3-3=4-936 "). 5-543-2-1-3= 25-12-6=4800 6.5.4.3.2.1-10 3024720 1800 +720=2520 3.76. Ile jest liczb sześciocyfrowych o różnych cyfrach należących do zbioru (0, 1, 2, 3, 4, 5) i jednocześnie: a) podzielnych przez 5 b) podzielnych przez 25? a) osoby A i B siedziały obok siebie b) osoby A i B usiadły naprzeciwko siebie b) podzielnych przez 4? 6 a) 8! 6) 4!.4! (): 4!-4:24-4= 94 41.5=24.5= 120 3-31=3·6=188 4:3! = 4-6=24 18424 = 42 120+96= 216 3.77. Przy okrągłym stole ustawiono 6 jednakowych krzeseł. Na ile sposobów może usiąść przy tym stole 6 osób, tak aby: 2000.0 b) podzielnych przez 5? 6) iii c) między osobami A i B siedziała tylko osoba C d) osoby A i B siedziały naprzeciwko siebie i jednocześnie osoby C i D siedziały naprzeciwko siebie? Uwaga: Dwa rozmieszczenia przy stole uznajemy za różne, jeżeli w tych rozmiesz- czeniach co najmniej jedna osoba ma różnych sąsiadów. B 21:41=48 5.2! ·8!= 10.8! CA (CCM ....... 5432431 4327* 6) 2!·1!·3!= 12 5-4-3-2-1-3-1-360 5-4-3-2-1-1-1= 120 4-4-3-2-4-8768 432-1.1=24 2.66! = 17.6! Ộ 6 3.78. Przy okrągłym stole ustawiono 12 krzeseł. Na ile sposobów może usiąść przy tym stole 12 osób, tak aby: a) osoby A, B usiadły obok siebie b) osoby A, B usiadły naprzeciwko siebie c) między osobami A, B siedziały tylko dwie osoby d) osoby A, B siedziały naprzeciwko siebie i jednocześnie osoby C, D siedziały naprzeciwko siebie? Uwaga: Dwa rozmieszczenia przy stole uznajemy za różne, jeśli w tych rozmieszcze- niach co najmniej jedna osoba ma różnych sąsiadów. 2.10! B ^ S 10 1-41=24 3.79. W przedziale wagonu kolejowego jest osiem ponumerowanych miejsc od 1 do 8 w dwóch jednakowych rzędach. Do przedziału wchodzą cztery dziewczyny: Ala, Julka, Kornelia i Maja oraz czterech chłopaków: Antek, Janek, Kacper i Michał. Na ile sposobów te osoby mogą zająć miejsca w przedziale: a) dowolnie b) tak, aby dziewczęta siedziały na miejscach o numerach parzystych c) tak, aby Julka i Antek siedzieli obok siebie 360 +420 +4681248 d) tak, aby naprzeciwko siebie siedziały osoby, których imiona zaczynają się tą samą literą? D 4 JKM 2.2.2.2.4! 2!.?!.?? = 8 1.10! = 10! 3.80. Stonoga - wbrew nazwie - ma tylko siedem par nóg. Na nogi ma włożyć siedem par kaloszy (każda para jest w innym kolorze). Na ile sposobów może to zro- bić, jeśli: a) nie rozróżnia kolorów ani butów lewych i prawych b) rozróżnia kolory (na każdą parę nóg włoży buty w tym samym kolorze), lecz nie rozróżnia butów lewych i prawych c) nie rozróżnia kolorów, lecz rozróżnia buty lewe i prawe d) rozróżnia kolory i rozróżnia buty lewe i prawe? a) 14! 6)71-2² •B 2!·10! = 210! ;;;; 27 c) 7! · 7! d) 7! Liczbę k-elementowych kombinacji bez powtórzeń zbioru n-elementowego, gdzie k = N, ne Nik<n, oznaczamy (n) i czytamy „n po k”. CK (2) a) Kombinacje Kombinacją k-elementową bez powtórzeń n-elementowego zbioru A, gdzie k e N, neNik<n, nazywamy każdy k-elementowy podzbiór zbioru A, przy czym elementy zbioru A nie mogą się powtarzać. d) 3.81. Oblicz: 10 (R) = a) = n+1 3 n! (n-k)! •k! 22. 40 7.8.9.10 2-370b) ** 428-45:43 b) = 15 12₁-11-2²=15 2n + n²_n n²+ n=30 n² + n-30=0 A=6²4² 16 10: 블랜드, 블러드 뿐.... e) 3.82. Doprowadź wyrażenia do najprostszej postaci, wiedząc, że n e N: (n+2) 3 n+1 2 3.83. Wyznacz n wiedząc, że n ≤ N₂: a) n + = 15 14 6! = 31.31 4-4-470 6) (x+2)! (n-4)!-3! (Ma^)! (-2)!-21 (n+<)! (n-1)-3! n(n-1)/2-1 (n-21-2 Lond 锅 (n+2)! b) امو) n (n-1) f • (-)!2! (0+2)/₂). (2n-1)/2 2-(22) 2n! 1 (n-1)! *2-(2-2)! = 18 2²=18 (3-6) 2n 2n-2 = 48 odvucony (5- 3.84. Oblicz, ile jest trójelementowych podzbiorów zbioru sześcioelementowego. C² (6) = 18 35-40=25 3.8.720 3.85. Oblicz, na ile sposobów można wybrać czteroosobową delegację z grupy 7 osób. C² (²) 35 3.86. Z grupy 3 kobiet i 4 mężczyzn wybieramy trzy osoby. Ile jest takich sposobów wyboru, aby wśród wybranych osób: 3k 4M a) były same kobiety 1 b) byli sami mężczyźni C² (4 c) były dwie kobiety i jeden mężczyzna? CC (2)· (C:). ··· 240/12- 3.87. Na płaszczyźnie zaznaczono n (n> 2) punktów, z których dowolne trzy nie były współliniowe. Punkty te wyznaczyły 36 prostych. Oblicz n. N. 1⁹:20 a=1 <0 odraving ².72 -5-3210 A= 4+288285 +47 My Lowong 7:40.9 3.88. Na egzaminie było n tematów (n ≥ 2), z których student losował dwa. Oblicz n, wiedząc, że student miał 190 możliwości wylosowania zestawu tematów. (²₁-(2) = ²^ "22":150 m²-n= 380 n²n-380:0 A=4+ A5 to 2452 9 16:19 3.89. W turnieju szachowym każdy z zawodników rozegrał z każdym dwie partie. llu było zawodników, jeśli rozegrano w sumie 42 partie? ( ² = (^) = 4²2 2. (2) 2. = n²- n²n =42 n²-n-42 TO +4+1+43 7 Cong 3.90. W pudełku znajdują się cztery ponumerowane kule: 2 białe i 2 czarne. Na ile sposobów można wybrać 2 kule, wśród których co najwyżej jedna będzie czarna? a) Wypisz wszystkie możliwości. b) Dlaczego liczby sposobów w punkcie a) nie można obliczyć w następujący spo- sposoby i drugą kulę jakąkolwiek z po- sób: wybieramy jedną kule białą na zostałych kul na (3³) 2b 2c a) cabe cab₂, c₂bn, cats, habe 6) baby będzie wczona podurfure 5=13 3.91 Pewien niepusty zbiór ma 211, co najwyżej dwuelementowych podzbiorów. 1+² C² = 211 1th, 1²-12 0241 2 thn3-n=488 sposoby, czyli razem mamy 2-3 = 6 sposobów? lle elementów ma ten zbiór? 26167 posty, podstio vów jednoclem in paych 3.92. W klasie jest 15 dziewcząt i 16 chłopców. Spośród uczniów tej klasy trzeba wybrać czteroosobową delegację. Na ile sposobów można to zrobić, tak aby w de. legacji znalazły się: (1) a) tylko dwie dziewczynki b) co najmniej dwie dziewczynki c) co najwyżej dwie dziewczynki? 12600 +728011365=24245 C C 45-4-5-8-1400 84001 4820412600: 22820 rodzina 5 b) na każdym wybranym zdjęciu bylo co n 3.93. W grupie 20 osób jest 12 kobiet. Ile jest sposobów wybrania pięcioosobowej delegacji z tej grupy, tak aby: ****** 42 k &M a) znalazły się tam co najwyżej dwie kobiety CC-66-78-3636 C₂ VEST b) znalazła się tam co najmniej jedna kobieta (C252-840756 c) znalazły się tam co najmniej dwie i nie więcej niż cztery kobiety? 20! 6) (₂0-30-5 15/17--1336146-48-3.49 245 504 C8=56 15 504-56 = 15448 4) C²C=3686 C₁₂ Couky0-22-24-6160 CC-9-5-4-8-3960 3.94. W klasie jest 8 chłopców i 9 dziewcząt. Wybieramy cztery osoby. le jest możliwych sposobów wyboru tych czterech osób, tak by wśród nich: a) byli sami chłopcy c) kule byly tego samego koloru JC24 Ada 1 Maja c) na co najmniej dwóch zdjęciach d) rodzice byl co najwyżej na dwóch zdjęciach b) połowę stanowiły dziewczęta c) były trzy dziewczynki i jeden chłopiec d) był co najmniej jeden chłopiec? Bc 92 a) (². 5-72-30 4C²-C · · ਪੰਨਾ ਜੱਣ ਦਾ ਮਾਣ - C, ਅੱਜ - ਗੈਸ ਕਾਰਨ ਉਸਨੇ 3.95. Rodzina skladająca się z rodziców i trojga drieci: Ady, Mai I Filipa mala w pr deku zdjęcia ze wspólnych wakacji. W tabeli przedstawione s rych znajduje się tylko wymienione osoby. ne sa liczby adjeć, na kt 2·4:3 = 24 Rodzice o najmniej dwoje dzieci 13.7-451263 4C, 5:15-21-4-25-1300 Oblicz, na ile sposobów można wybrać trzy zdjęcia do oprawy w ramki tak, aby 9 cm a) na jednym adjecia być tylko rodzice, na drugim bylo tylko troje deca C²₁₂₁³-46-47-3=846 cim-cala rodzina w komplecie A=4+ 1680 168 4:20 3.96. W pudeu ma Na le Be sposobów znajdują się ponumerowane kule: 7 białych, 2 czarne i 1 zie motna wybrać dwie kule tak, aby a) kule byly nanych kolorów b) obie kule byty biate 76 26 42 () przynajmniej jedna z nich byta ba GC44 20140742 CL.C: 3-402 cos.no: 000 3-5-4-7-20 3696+3960 +6160=13816 9) C²-24-21 1+21=22 15--0·2-2580-4262254 3696-840+56=4592 4377-816=2193 C₁-C²-5-4-5-25-435-40=2925-0042545 44+3+3=23 3.97. W szufladzie znajdują się rozróżnialne cienkopisy: 5 zielonych, 4 czarne i 6 niebieskich. Na ile sposobów można wybrać trzy cienkopisy tak, aby: a) każdy z nich był innego koloru b) wszystkie były tego samego koloru c) tylko dwa z nich były tego samego koloru? ... 5 z uc би c) C² C² = 5.4.6=120 546 6) C² == 10 C, ਐੱਸ ਦਿੱਤਾ C20 20+404434 3.98. Na biurku leżą ponumerowane kartki w różnych kolorach: 3 kartki czerwone z numerami od 1 do 3, 5 kartek żółtych z numerami od 1 do 5, 6 kartek niebieskich z numerami od 1 do 6 i 7 kartek białych z numerami od 1 do 7. Na ile sposobów można wybrać cztery kartki tak, aby: a) wszystkie były tego samego koloru b) co najwyżej jedna kartka była biała c) miały różne numery od 1 do 4 d) co najmniej dwie miały parzysty numer? 3c Si 6 n 76 a) C² ====S C₁=² C35 Whathin 1 4 bath & WK 2 "hathi 2 m. 3 3 hath b 35+15+5=55 C₁=46₁=3 4.4.4.3=492 C²₁₂₁₁1-1= 6·₁1=66 400+66 +135=301 C²₁-C²₁ ··· 3= 15-9= 135. b) C² C²₁₂: 7:44-4 18518 C²₁₁ = -44-43-7= 1001 {+ m² 443 423 porte bath! 248142 240-402.400 CC a) trzy kiery b) co najwyżej trzy kiery c) dwa kiery, jeden pik i jeden trefl? = 1001 +2548-2549 14-3=126 3.99 Z talii 52 kart losujemy cztery karty. Ile jest możliwych wyników losowania, jeśli wśród tych czterech kart mają być: a) dwie damy i dwa asy b) trzy karty młodsze od dziewiątki i jeden król c) trzy figury (figury to: as, dama, król i walet) i jedna karta nie będąca figurą? Kombinacje bez powtórzeń Chi 72! k!-(n-k)! 36-66-2376 ·12 = 7.42.12 = 1008 3.100. Z talii 52 kart losujemy cztery karty. Ile jest możliwych wyników losowania, jeśli wśród nich mają być: Czy ważna jest kolejność występowania elementów? NIE TAK 2376+40084426= 3540 TAK Czy elementy mogą się powtarzać? Wariacje z powtórzeniami Czy wszystkie elementy Wk=nk są wykorzystane? TAK NIE Permutacje bez powtórzeń Pn=n! NIE Wariacje bez powtórzeń v = n! (n-k)! Test sprawdzający 1. lle istnieje podzbiorów zbioru czteroelementowego? 4) Podzbiory trójelementowe, których jest 4 5) Jeden podzbiór czteroelementowy. A. 10 B. 12 C. 14 D.16 (2)=4 (2) 1+4 +6 + 4+1 = 16 2. Pewna firma cateringowa ma w ofercie danego dnia trzy różne zupy, dwa drugie dania i dwa desery. Na ile sposobów można wybrać jeden zestaw obiadowy, skła- dający się z zupy, drugiego dania i deseru? 32 2dd2d Ana 12 sposobów 3 22 3·2·2=12 C. na 8 sposobów 3. Ile jest możliwych rozmieszczeń trzech różnych długopisów w dwóch szufladach? A. 9 C. 6 D. 5 2 2 2 B8 2·2·2=8 4. Ile jest liczb trzycyfrowych o niepowtarzających się cyfrach? A. 10.9.8 B. 9.8.7 9.9.84 5. Ile jest liczb naturalnych większych od 150 i jednocześnie mniejszych od 900. których reszta z dzielenia przez 4 jest równa 1? 65, 65, 93/42/1,3,4,25, 25, 33, 37, 44, 45, 45/(53,57, 61, A. 186 187 77, 57) D. 189 2315628 C. 188 M 1-12=12 6. Ile jest liczb trzycyfrowych, w zapisie których występuje jedna cyfra 1 i jedna cyfra 0? 4-4-4-8=32 A. 8 A. 6 2 (3) B. 16 <15 <45 1.0 7. Na przyjęciu spotkało się 6 osób, przy czym każda osoba przywitała się z każdą inną osobą. Liczba wszystkich powitań była równa: A. 9 445 ام Test do rozdziału 3. n² n <30 B. 12 C² = ( 5 ) = 2 ² 4².5.0 = 1 =15 8. Na ile sposobów można 4 dziewczynki i 4 chłopców połączyć w pary dziewczyn- ka - chłopiec, jeśli pominiemy kolejność par i kolejność osób w parze? A. na 4 sposoby B. na 8 sposobów C. na 16 sposobów D. na 24 sposoby B. 10. Ile jest liczb naturalnych, które spełniają nierówność ⒸA B. 5 B. na 10 sposobów D. na 7 sposobów 9. Ile jest możliwości ustawienia 8 osób w dwóch rzędach po 4 osoby w jednym rzędzie? A.8! 8 4 1) Zbiór pusty, który jest podzbiorem każdego zbioru: 4 2) Podzbiory jednoelementowe, których jest 4 3) Podzbiory dwuelementowe, których łączna liczba jest równa n²-n-3020 -4! M-5 no (-5,6) 2= 1 +420=121 Vanda C. 24 D. 8-8-7 126{2,3,4,53 2 8 C. - 00 1 4 +25 7.25=175 126115=187 D. 32 D. 18 .... 4-3-2-1=24 D. 24.4!. 4! (n-₁) <15? D. 3 11. Ze zbioru (1, 2, 3, 4, 5) wybieramy dwie cyfry ze zwracaniem i tworzymy liczbę dwucyfrową. Zapisz w tabeli wszystkie liczby, jakie możemy w ten sposób otrzymać. lle jest wśród nich liczb podzielnych przez 3? 5.5=25 +1/+/3/4/5 AFRIM BI KOOL STEVE 31.05.2F155 12. Ze zbioru cyfr {0, 1, 2, 3) wybieramy kolejno trzy cyfry bez zwracania i two- rzymy liczbę trzycyfrową. Posługując się drzewem wypisz wszystkie liczby, jakie możemy w ten sposób otrzymać. Ile jest wśród nich liczb parzystych? 13. W klasach trzecich szkoły podstawowej zorganizowano koło taneczne, na które uczęszczają dzieci według tabeli zamieszczonej poniżej. Klasa Illa 5 Dziewczęta Chłopcy 10 Na ile sposobów można utworzyć parę dziewczynka - chłopięc, jeśli dzieci w tej a) parze: b) a) mają chodzić do tej samej klasy so smoo 6.348 3-7: 63 b) mają chodzić do klasy Illa lub do klasy Illb? 61 +50 +48 131 14. W szufladzie znajdują się różne czapki, szaliki i pary rękawiczek. Tabela poniżej opisuje liczby tych czapek, szalików i par rękawiczek według kolorów. Kolor niebieski 4 Kolor zielony 2 2 3 1 1 Czapki Szaliki Pary rękawiczek Oblicz, na ile sposobów można wybrać jedną czapkę, jeden szalik i jedną parę rękawiczek: 4.2.18 .6+8+6=20. 2.3.1=6 SLP czarny 3 1 a) w jednakowym kolorze b) tak, aby czapka i szalik były w tym samym kolorze, a para rękawiczek - w innym kolorze c) w różnych kolorach? CSR a) 3·1·2=6 c): 577. an=2020 925 vas 2020=5+(-1)-5 202015. 2 Illb 6 3 a₁ = a₁ + (n-1) r 2016 = 6 + (n-1)-6 2016 = 6 + 6 n-6 2016 = 6n 336= n 23 (6) 2.₁ ·L ·P 14 (9) 20 and 1995 15 W pewnej grupie osób wszyscy czytają klasykę, z czego 14 osób uwielbia lirykę, a 20 osób chętnie czyta prozę. Oblicz, ile osób liczy ta grupa, jeżeli 9 spośród nich czyta zarówno lirykę, jak i prozę? 14 L 20 P 14 +20 - 9 = 34-9=25 16. Ile jest liczb w zbiorze (1, 2, 3, 4,..., 2021), które są: a) podzielne przez 2 i przez 3, b) podzielne przez 3 lub przez 4, c) podzielne przez 5 i jednocześnie niepodzielne przez 7? a):2 1:3 = 6 an² 2016 a) jest mniejszy od 8 24 Illc 9 7 1895= 75+ (104) 25 1995=354 51 zn 3-1-2, 6 4.2.3=24 2.3.3:48 r= 6₁ 6+24+48=48 5+3+34242=15 6:3 lub : 4 an 2015 0-3 r=3 2018=3+34-3 -2019=3h 673=n 3:4 Rin 2016 ₁=12 11-13=143 c) 2019= 34(n-1)-3 2020:44(-)-4 2020-414m-1 2020=hu ·SOS = n 1+141+2=5 2 +3 +4 +5 = 44 18. Oblicz, ile jest liczb dwucyfrowych, o różnych cyfrach należących do zbioru (0, 1, 2, 3, 4, 5) i których iloczyn cyfr: 70 10 50 404-57 347 17. Oblicz, ile jest liczb dwucyfrowych, których cyfry należą do zbioru (0, 1, 2, 3, 4) i jednocześnie suma tych cyfr: a) jest większa od 3 {0, 1, 2, 3, 4) b) jest liczbą podzielną przez 4. 13 b) nie jest podzielny przez 5. 6. 3-5=12 2.1 6 3·3·1=9 4.1 ·1=4 4-3-2=24 2.1.1=2 2-2 2-8 an 2020 a₁ = 4 v=4. 673 +505-168= 1010 2016=12+(-1)12 2016= 12 + 12-12 2016= 124 168 = n 6+4+9+24+2+8=53 19. Oblicz, ile jest liczb dwucyfrowych utworzonych z różnych cyfr należących do zbioru {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) i jednocześnie: a) parzystych c) niepodzielnych przez 3 84 8.4:32 14 1.424 4 4.8=32 3244+1=37 o) 3² ..!. 12 35 63 17 15 42 63 91 45 22 16 is 9872 20. Oblicz, ile jest numerów telefonów komórkowych (numerów dziewięciocyfro- wych), których: 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,8,9 -24 54 54 34 36 57 84 ટન a) pierwszą cyfrą jest cyfra większa od 6, ostatnie cztery cyfry są jednakowe, a każ- da z pozostałych cyfr jest różna od innych cyfr, b) początkowe 4 cyfry są kolejnymi liczbami nieparzystymi, ustawionymi malejąco, a ostatnie trzy cyfry są kolejnymi liczbami parzystymi, ustawionymi rosnąco. 975 2.46 27:53 1 024/ 2-9-8-7-6-9072 den 468 3·8·4·6·59 = 45 360 1.6 = 720 6) C₁² · ( ²3 = 1² (² = ( ) = b) 2·3·10.10= 600. 21. Na ile sposobów można 8 osób, wśród których są osoby A i B, posadzić: a) w jednym rzędzie tak, aby osoby A i B były rozdzielone dwiema innymi osobami, b) przy okrągłym stole tak, aby osoby A i B siedziały naprzeciw siebie? Przyjmij, że dwa umiejscowienia osób przy okrągłym stole są różne wtedy, gdy co naj- mniej jedna z tych osób ma innego sąsiada. 45360+5072-54432 22. Na ile sposobów można wrzucić 5 piłeczek w różnych kolorach do trzech po- numerowanych szuflad: a) dowolnie b) tak, aby co najwyżej jedna piłeczka była w pierwszej szufladzie? S. U U 4d 3c b) nie większych od 56 d) podzielnych przez 7. 23 72-24=48 ·2·5·6² =10.6! = 40-4-2-3-4-5-6= 10-6-20-6 = 60-120 = $100 5 c un 3b a) 353 5-4-3=20-3=60 25=32 5- 2²80 23. Oblicz, na ile sposobów można wybrać spośród 4 dziewcząt i 3 chłopców dwuosobową delegację, w której będzie: a) tylko jeden chłopiec b) co najmniej jedna dziewczyna 2 C₁ ( ₁ = (2)·(4)= 3.9 4.2 12460 48 a) każdą w innym kolorze b) wszystkie w jednakowym kolorze c) z których tylko jedna jest czerwona d) z których dwie są białe. d) (² · ('²5= 3 + 5 = 15 6²3-(²=3-4 = 12 b) C ²} + < ( ² ^ • ( ² = ( 4 ) + ( ;) () 4 c) C₁... 14 63 21. 24 28 91 35 42 98 C's (S.5=5.3=15 6.₁₁.²₁ 5.4.3 =60 ² - 6. 24. W skrzyni znajduje się 12 piłek różnej wielkości, w tym 5 czerwonych, 4 nie- bieskie i 3 białe. Oblicz, na ile sposobów można wybrać trzy piłki: 5.670 11 32+80=112 60430415-105 15+12=27 #burg | C ²₁ · C² = 5 · ²5 · 47-5-3-7. = 105