Wzory na pola figur płaskich
Dokument przedstawia wzory na pola figur płaskich, które są niezbędne w nauce geometrii. Zawiera on podstawowe wzory dla pięciu kluczowych figur geometrycznych: kwadratu, prostokąta, trójkąta, trapezu i równoległoboku. Każdy wzór jest przedstawiony w formie matematycznej, co ułatwia ich zapamiętanie i zastosowanie w praktyce.
Highlight: Znajomość tych wzorów jest kluczowa dla uczniów klas 5-8, gdyż stanowią one podstawę do rozwiązywania bardziej złożonych problemów geometrycznych.
Wzór na pole kwadratu jest przedstawiony jako p = a², gdzie 'a' oznacza długość boku kwadratu. Jest to najprostszy wzór, który pokazuje, że pole kwadratu to kwadrat długości jego boku.
Example: Dla kwadratu o boku długości 5 cm, pole wyniesie 5² = 25 cm².
Dla prostokąta, wzór na pole to p = a • b, gdzie 'a' i 'b' to długości boków prostokąta. Ten wzór ilustruje, że pole prostokąta to iloczyn długości jego dwóch różnych boków.
Pole trójkąta oblicza się według wzoru p = (a • h) / 2, gdzie 'a' to długość podstawy trójkąta, a 'h' to jego wysokość. Ten wzór pokazuje, że pole trójkąta to połowa iloczynu podstawy i wysokości.
Vocabulary: Wysokość trójkąta to odcinek poprowadzony prostopadle od wierzchołka do przeciwległego boku (lub jego przedłużenia), zwanego podstawą.
Wzór na pole trapezu to p = ((a + b) • h) / 2, gdzie 'a' i 'b' to długości równoległych boków (podstaw) trapezu, a 'h' to jego wysokość. Ten wzór ilustruje, że pole trapezu to połowa iloczynu sumy długości podstaw i wysokości.
Ostatni wzór dotyczy równoległoboku i jest przedstawiony jako p = a • h, gdzie 'a' to długość podstawy, a 'h' to wysokość równoległoboku. Ten wzór pokazuje, że pole równoległoboku oblicza się tak samo jak pole prostokąta, mnożąc długość podstawy przez wysokość.
Definition: Równoległobok to czworokąt, którego przeciwległe boki są równoległe.
Znajomość tych wzorów na pola figur jest niezbędna do rozwiązywania zadań z geometrii płaskiej i stanowi podstawę do nauki bardziej zaawansowanych koncepcji matematycznych w kolejnych latach edukacji.