Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Układ pokarmowy
Stawonogi. mięczaki
Chemiczne podstawy życia
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Komórka
Genetyka molekularna
Ekologia
Układ wydalniczy
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Genetyka klasyczna
Aparat ruchu
Metabolizm
Genetyka
Kręgowce zmiennocieplne
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Wodorotlenki a zasady
Kwasy
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Węglowodory
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Pochodne węglowodorów
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Stechiometria
Sole
Gazy i ich mieszaniny
Świat substancji
Roztwory
Pokaż wszystkie tematy
5.12.2022
4262
280
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
POCHODZENIE TEATRU GRECKIEGO: Powstanie Teatru Greckiego- VI w. pne. Teatr wywodzi się z obrzędów ku czci Boga wina, zabawy i płodności. Mężczyźni przebrani wówczas w koźle skóry i maski tworzyli procesję. Śpiewali pieśni czczące Dionizosa- dytyramby. Były 2 rodzaje obchodzenia święta Dionizosa: Małe Dionizje- obchodzone we wsiach, z nich narodziła się komedia. Wielkie Dionizje- obchodzone w miastach, z nich narodziła się tragedia. TEATR GRECKI Tespis, uważany za twórcę teatru wyprowadził 1 człowieka z chóru i zaangażował go w dialog pomiędzy nim, a chórem. Człowiek wyprowadzony z chóru to koryfeusz, przewodnik chóru. Tak powstał zalążek teatru. Ajschylos wprowadził na scenę drugiego aktora, Sofokles trzeciego. komedia > komos (wesoły pochód) + ode (pieśń) tragedia > tragos (kozioł) + ode (pieśń) BUDOWA TEATRU GRECKIEGO: Przedstawienia w Teatrze Greckim odbywały się pod gołym niebem, na wzgórzach, obszarach skalistych gdzie wykuwano siedzenia dla widzów. PARODOS ORCHESTRA PROSKINION SKENE PARODOS ORCHESTRA- miejsce dla chóru mężczyzn PROSKENION- scena, a na niej maksymalnie 3 aktorów THEATRON-widownia, siedzenia wykute w SKENE-garderoba dla aktorów, tło wydarzeń. skale Skene, oprócz bycia garderobą pełniło również funkcję tła wydarzeń. Skene posiadało troje drzwi, każde z nich miało znaczenie symboliczne: lewe drzwi- symbol wygnania, więzienia, ruiny świątyni ● środkowe drzwi- symbol rodziny królewskiej prawe drzwi- symbol gości króla/królowej, przybysz. ROZWIĄZANIA TECHNICZNE W TEATRZE GRECKIM: • Troje drzwi, każde z nich coś symbolizuje. ● Pinakles- drewniane deski pomalowane na kolorowo, przymocowane do skene. Stanowią tło wydarzeń, symbolizują miejsce zdarzeń,...
Średnia ocena aplikacji
Uczniowie korzystają z Knowunity
W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach
Uczniowie, którzy przesłali notatki
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
np kolor zielony- las. Widownia nie widzi krwawych scen, o takowych informuje posłaniec, chór lub na scenę wjeżdża drewniana platforma z tronem i zwłokami. Grecy widzą rezultat, nie samą zbrodnię. Deus ex machina- (dosł. bóg z maszyny) nagłe pojawienie się boga za sprawą platformy z hakiem i łańcuchem z której spuszczano aktora grającego bóstwo. ● Graniastosłupy zbite z desek pomalowane na ciemny kolor, na nich namalowana błyskawica w jasnym kolorze, tak Grecy pokazywali trwającą burzę. Aby oddać od burzy, Grecy zasypywali kamienie z 1 miedzianego naczynia do 2. WYGLĄD AKTORA GRECKIEGO: Podstawowym elementem aktora jest maska. Wyróżniamy dwa typy masek: 1. maska komiczna 2. maska tragiczna Maska określa płeć bohatera (w teatrze grać mogli tylko mężczyźni), wiek, charakter- uczucia. Pełni ona również funkcję pudła rezonansowego, wzmacnia głos aktora. Onkos- peruka mająca za zadanie podwyższyć aktora. • Koturny- buty na wysokiej podeszwie, im but był wyższy tym status społeczny bohatera który je nosił rósł. Dodatkowo koturny miały za zadanie podwyższyć aktora. ➤ onkosy i koturny podwyższały aktora o nawet jego wysokości. Chiton- szata aktora. Chiton tragiczny to ciemna, stonowana, powłóczysta szata z długimi rękawami. Chiton komediowy jest szatą krótką i kolorową, często odsłaniał nagość. DRAMAT GRECKI: 1. PROLOG - wprowadzenie 2. PARODOS- pierwsza pieśń chóru, pieśń na wejście 3. EPEISODION- akt 4. STASIMON- pieśń chóru 5. EXODOS- ostatnia pieśń chóru, pieśń na wyjście epeisodion i stasimon przeplatają się ze sobą! CECHY TRAGEDII ANTYCZNEJ: ZASADA TRZECH JEDNOŚCI (miejsca, czasu, akcji)- jest jeden wątek główny (j. akcji), wydarzenia rozgrywają się tylko w ciągu jednego dnia (j. czasu), wydarzenia rozgrywają się tylko w jednym miejscu (j. miejsca). ZASADA DECORUM (z. stosowności)- odpowiedniości stylu do gatunku. Polegała na odpowiednim dobraniu stylu mówienia bohaterów i słownictwa do gatunku oraz tematyki dzieła. Tragedii przypisany był styl,,wysoki", podniosły, patetyczny, komedii zaś styl ,,niski", bardziej lekki, żartobliwy. max. 3 osoby na scenie. Chór- charakteryzuje bohatera, komentuje wydarzenia, może dokonać ich oceny, donosi o tym co dzieje się za sceną. Bohater tragiczny- zawsze stoi pomiędzy 2 wyborami, racjami równoważnymi, co by nie wybrał skazany jest na klęskę. ● Ironia tragiczna (tragiczne zbłądzenie, hamartia)- bohater źle ocenia swoja sytuacje, wyciąga mylne wnioski, chce dobrze jednak błądzi. • Hybris- pycha bohatera, przekonanie o tym, że można oszukać los, że można uciec od przeznaczenia, powód ironii tragicznej. Fatum-los, przeznaczenie którego nie da się uniknąć. Katharsis- oczyszczenie z uczuć jakich doznaje widz podczas oglądania sztuki teatralnej. Na scenie w teatrze nie pokazuje się krwawych scen, o śmierci donosi chór, posłaniec lub na scenę wjeżdża drewniana platforma ze zwłokami.