Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Jak obliczyć procenty i prędkość: Podwyżki, obniżki i zadania dla klasy 6 i 7

Zobacz

Jak obliczyć procenty i prędkość: Podwyżki, obniżki i zadania dla klasy 6 i 7
user profile picture

Julia Jaźwińska

@juliajazwinska

·

450 Obserwujących

Obserwuj

Zweryfikowana notatka

Poradnik dla uczniów dotyczący obliczeń procentowych, prędkości oraz prawdopodobieństwa w matematyce szkolnej.

  • Omówienie jak obliczyć procenty w matematyce szkolnej na przykładach
  • Wyjaśnienie obliczania ceny po obniżce i podwyżce procentowej
  • Przedstawienie zadań z prędkości, drogi i czasu dla uczniów
  • Ćwiczenia z ułamków i prawdopodobieństwa

3.10.2022

6128

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zobacz

Prędkość, Droga, Czas

Ta strona koncentruje się na zagadnieniach związanych z prędkością, drogą i czasem, które są istotne dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu podstawowe wzory oraz dwa przykładowe zadania, które ilustrują praktyczne zastosowanie tych koncepcji.

Na początku strony zaprezentowano kluczowe wzory łączące prędkość (v), drogę (s) i czas (t):

Definicja: v = s/t (prędkość to droga podzielona przez czas) t = s/v (czas to droga podzielona przez prędkość) s = v * t (droga to prędkość pomnożona przez czas)

Pierwsze zadanie porównuje czas przejazdu samochodu osobowego i ciężarówki na tej samej trasie. Wymaga ono obliczenia prędkości samochodu osobowego, a następnie porównania czasu przejazdu obu pojazdów. Rozwiązanie pokazuje, że samochód osobowy pokonał trasę o 15 minut szybciej niż ciężarówka.

Przykład: Samochód osobowy przebył 120 km w 75 minut, podczas gdy ciężarówka jechała z prędkością 80 km/h. Obliczono, że samochód był szybszy o 15 minut.

Drugie zadanie dotyczy interpretacji wykresu przedstawiającego zależność między przebytą drogą a czasem dla rowerzysty poruszającego się ze stałą prędkością. To zadanie wymaga umiejętności odczytywania danych z wykresu i zastosowania wzoru na prędkość.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że przy stałej prędkości wykres zależności drogi od czasu jest linią prostą.

Te zadania stanowią doskonałe powtórzenie z prędkości, drogi i czasu dla klasy 8 i są typowymi przykładami, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność rozwiązywania takich problemów jest kluczowa dla sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zobacz

Ułamki

Ta strona skupia się na działaniach na ułamkach, które są kluczowym elementem egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu różne operacje na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, wraz z przykładami i krokami rozwiązań.

Strona prezentuje następujące operacje na ułamkach:

  1. Dodawanie ułamków: Pokazano, jak sprowadzić ułamki do wspólnego mianownika przed dodawaniem.
  2. Odejmowanie ułamków: Podobnie jak przy dodawaniu, kluczowe jest sprowadzenie do wspólnego mianownika.
  3. Mnożenie ułamków: Zaprezentowano prosty przykład mnożenia ułamków i skracania wyniku.
  4. Dzielenie ułamków: Wyjaśniono zasadę mnożenia przez odwrotność dzielnika.

Highlight: Przy działaniach na ułamkach kluczowe jest pamiętanie o sprowadzaniu do wspólnego mianownika przy dodawaniu i odejmowaniu oraz o możliwości skracania wyników.

Przedstawiono również przykład bardziej złożonego działania na ułamkach, które może pojawić się na egzaminie:

Przykład: (2/3)² - 1/7 * (-3) = 5/9 + 3/7 = 1

To zadanie wymaga zastosowania kilku operacji na ułamkach, w tym potęgowania, mnożenia przez liczbę ujemną i dodawania ułamków o różnych mianownikach.

Vocabulary: Ułamek niewłaściwy - ułamek, w którym licznik jest większy lub równy mianownikowi.

Ta strona stanowi doskonałe powtórzenie działań na ułamkach dla klasy 8 i prezentuje typowe rodzaje zadań, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność sprawnego wykonywania działań na ułamkach jest niezbędna do sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zobacz

Prawdopodobieństwo

Ta strona koncentruje się na zagadnieniach związanych z prawdopodobieństwem, które są istotne dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu przykładowe zadanie, które ilustruje praktyczne zastosowanie koncepcji prawdopodobieństwa w kontekście losowania kul z pojemników.

Zadanie dotyczy dwóch pojemników zawierających kule białe i czarne. W pierwszym pojemniku prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli wynosi 2/7. Drugi pojemnik zawiera dwa razy więcej kul każdego koloru niż pierwszy.

Definicja: Prawdopodobieństwo zdarzenia to stosunek liczby przypadków sprzyjających do liczby wszystkich możliwych przypadków.

Rozwiązanie zadania wymaga kilku kroków:

  1. Analiza zawartości pierwszego pojemnika: Jeśli prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli wynosi 2/7, oznacza to, że w pojemniku jest 2x białych kul i 5x czarnych kul, gdzie x jest pewną liczbą całkowitą.

  2. Analiza zawartości drugiego pojemnika: Ponieważ zawiera on dwa razy więcej kul każdego koloru, będzie tam 4x białych kul i 10x czarnych kul.

  3. Obliczenie prawdopodobieństwa dla drugiego pojemnika: Prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli z drugiego pojemnika wynosi 4x / (4x + 10x) = 4x / 14x = 4/14 = 2/7.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że proporcjonalne zwiększenie liczby kul obu kolorów nie zmienia prawdopodobieństwa wylosowania kuli danego koloru.

To zadanie stanowi doskonałe powtórzenie z prawdopodobieństwa dla klasy 8 i jest typowym przykładem, jaki może pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność analizy i obliczania prawdopodobieństwa w różnych kontekstach jest kluczowa dla sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zobacz

Procenty

Ta strona skupia się na zagadnieniach związanych z procentami, które są kluczowe dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu trzy przykładowe zadania z rozwiązaniami, które ilustrują różne aspekty obliczeń procentowych.

Pierwsze zadanie dotyczy obliczania, jaki procent klasy stanowią dziewczyny. Rozwiązanie opiera się na prostej proporcji, gdzie 25 uczniów to 100%, a 8 dziewczyn to szukany procent. Wynik pokazuje, że dziewczyny stanowią 32% klasy.

Przykład: W klasie jest 25 uczniów, w tym 8 dziewczyn. Obliczono, że dziewczyny stanowią 32% klasy.

Drugie zadanie prezentuje bardziej złożony problem z procentami w kontekście zmiany cen. Buty, początkowo kosztujące 200 zł, przechodzą dwie zmiany cenowe: obniżkę o 20% wiosną, a następnie podwyżkę o 20% jesienią. Rozwiązanie krok po kroku pokazuje, jak obliczyć końcową cenę butów, która wynosi 192 zł.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że procentowe obniżki i podwyżki nie "znoszą się" nawzajem, gdy są stosowane kolejno.

Trzecie zadanie dotyczy obliczania ceny biletu dla dziecka, znając cenę biletu dla dorosłego i relację procentową między nimi. To zadanie wymaga odwrócenia myślenia o procentach, gdzie 120% stanowi znaną wartość, a 100% jest poszukiwane.

Vocabulary: Proporcja - stosunek dwóch wielkości wyrażony w formie ułamka lub procentu.

Te zadania stanowią doskonałe powtórzenie z procentów dla klasy 8 i są typowymi przykładami, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Jak obliczyć procenty i prędkość: Podwyżki, obniżki i zadania dla klasy 6 i 7

user profile picture

Julia Jaźwińska

@juliajazwinska

·

450 Obserwujących

Obserwuj

Zweryfikowana notatka

Poradnik dla uczniów dotyczący obliczeń procentowych, prędkości oraz prawdopodobieństwa w matematyce szkolnej.

  • Omówienie jak obliczyć procenty w matematyce szkolnej na przykładach
  • Wyjaśnienie obliczania ceny po obniżce i podwyżce procentowej
  • Przedstawienie zadań z prędkości, drogi i czasu dla uczniów
  • Ćwiczenia z ułamków i prawdopodobieństwa

3.10.2022

6128

 

8/7

 

Matematyka

409

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Prędkość, Droga, Czas

Ta strona koncentruje się na zagadnieniach związanych z prędkością, drogą i czasem, które są istotne dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu podstawowe wzory oraz dwa przykładowe zadania, które ilustrują praktyczne zastosowanie tych koncepcji.

Na początku strony zaprezentowano kluczowe wzory łączące prędkość (v), drogę (s) i czas (t):

Definicja: v = s/t (prędkość to droga podzielona przez czas) t = s/v (czas to droga podzielona przez prędkość) s = v * t (droga to prędkość pomnożona przez czas)

Pierwsze zadanie porównuje czas przejazdu samochodu osobowego i ciężarówki na tej samej trasie. Wymaga ono obliczenia prędkości samochodu osobowego, a następnie porównania czasu przejazdu obu pojazdów. Rozwiązanie pokazuje, że samochód osobowy pokonał trasę o 15 minut szybciej niż ciężarówka.

Przykład: Samochód osobowy przebył 120 km w 75 minut, podczas gdy ciężarówka jechała z prędkością 80 km/h. Obliczono, że samochód był szybszy o 15 minut.

Drugie zadanie dotyczy interpretacji wykresu przedstawiającego zależność między przebytą drogą a czasem dla rowerzysty poruszającego się ze stałą prędkością. To zadanie wymaga umiejętności odczytywania danych z wykresu i zastosowania wzoru na prędkość.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że przy stałej prędkości wykres zależności drogi od czasu jest linią prostą.

Te zadania stanowią doskonałe powtórzenie z prędkości, drogi i czasu dla klasy 8 i są typowymi przykładami, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność rozwiązywania takich problemów jest kluczowa dla sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ułamki

Ta strona skupia się na działaniach na ułamkach, które są kluczowym elementem egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu różne operacje na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, wraz z przykładami i krokami rozwiązań.

Strona prezentuje następujące operacje na ułamkach:

  1. Dodawanie ułamków: Pokazano, jak sprowadzić ułamki do wspólnego mianownika przed dodawaniem.
  2. Odejmowanie ułamków: Podobnie jak przy dodawaniu, kluczowe jest sprowadzenie do wspólnego mianownika.
  3. Mnożenie ułamków: Zaprezentowano prosty przykład mnożenia ułamków i skracania wyniku.
  4. Dzielenie ułamków: Wyjaśniono zasadę mnożenia przez odwrotność dzielnika.

Highlight: Przy działaniach na ułamkach kluczowe jest pamiętanie o sprowadzaniu do wspólnego mianownika przy dodawaniu i odejmowaniu oraz o możliwości skracania wyników.

Przedstawiono również przykład bardziej złożonego działania na ułamkach, które może pojawić się na egzaminie:

Przykład: (2/3)² - 1/7 * (-3) = 5/9 + 3/7 = 1

To zadanie wymaga zastosowania kilku operacji na ułamkach, w tym potęgowania, mnożenia przez liczbę ujemną i dodawania ułamków o różnych mianownikach.

Vocabulary: Ułamek niewłaściwy - ułamek, w którym licznik jest większy lub równy mianownikowi.

Ta strona stanowi doskonałe powtórzenie działań na ułamkach dla klasy 8 i prezentuje typowe rodzaje zadań, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność sprawnego wykonywania działań na ułamkach jest niezbędna do sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Prawdopodobieństwo

Ta strona koncentruje się na zagadnieniach związanych z prawdopodobieństwem, które są istotne dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu przykładowe zadanie, które ilustruje praktyczne zastosowanie koncepcji prawdopodobieństwa w kontekście losowania kul z pojemników.

Zadanie dotyczy dwóch pojemników zawierających kule białe i czarne. W pierwszym pojemniku prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli wynosi 2/7. Drugi pojemnik zawiera dwa razy więcej kul każdego koloru niż pierwszy.

Definicja: Prawdopodobieństwo zdarzenia to stosunek liczby przypadków sprzyjających do liczby wszystkich możliwych przypadków.

Rozwiązanie zadania wymaga kilku kroków:

  1. Analiza zawartości pierwszego pojemnika: Jeśli prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli wynosi 2/7, oznacza to, że w pojemniku jest 2x białych kul i 5x czarnych kul, gdzie x jest pewną liczbą całkowitą.

  2. Analiza zawartości drugiego pojemnika: Ponieważ zawiera on dwa razy więcej kul każdego koloru, będzie tam 4x białych kul i 10x czarnych kul.

  3. Obliczenie prawdopodobieństwa dla drugiego pojemnika: Prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli z drugiego pojemnika wynosi 4x / (4x + 10x) = 4x / 14x = 4/14 = 2/7.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że proporcjonalne zwiększenie liczby kul obu kolorów nie zmienia prawdopodobieństwa wylosowania kuli danego koloru.

To zadanie stanowi doskonałe powtórzenie z prawdopodobieństwa dla klasy 8 i jest typowym przykładem, jaki może pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność analizy i obliczania prawdopodobieństwa w różnych kontekstach jest kluczowa dla sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Procenty

Ta strona skupia się na zagadnieniach związanych z procentami, które są kluczowe dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu trzy przykładowe zadania z rozwiązaniami, które ilustrują różne aspekty obliczeń procentowych.

Pierwsze zadanie dotyczy obliczania, jaki procent klasy stanowią dziewczyny. Rozwiązanie opiera się na prostej proporcji, gdzie 25 uczniów to 100%, a 8 dziewczyn to szukany procent. Wynik pokazuje, że dziewczyny stanowią 32% klasy.

Przykład: W klasie jest 25 uczniów, w tym 8 dziewczyn. Obliczono, że dziewczyny stanowią 32% klasy.

Drugie zadanie prezentuje bardziej złożony problem z procentami w kontekście zmiany cen. Buty, początkowo kosztujące 200 zł, przechodzą dwie zmiany cenowe: obniżkę o 20% wiosną, a następnie podwyżkę o 20% jesienią. Rozwiązanie krok po kroku pokazuje, jak obliczyć końcową cenę butów, która wynosi 192 zł.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że procentowe obniżki i podwyżki nie "znoszą się" nawzajem, gdy są stosowane kolejno.

Trzecie zadanie dotyczy obliczania ceny biletu dla dziecka, znając cenę biletu dla dorosłego i relację procentową między nimi. To zadanie wymaga odwrócenia myślenia o procentach, gdzie 120% stanowi znaną wartość, a 100% jest poszukiwane.

Vocabulary: Proporcja - stosunek dwóch wielkości wyrażony w formie ułamka lub procentu.

Te zadania stanowią doskonałe powtórzenie z procentów dla klasy 8 i są typowymi przykładami, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.