Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Jak obliczyć procenty i prędkość: Podwyżki, obniżki i zadania dla klasy 6 i 7

Zobacz

Jak obliczyć procenty i prędkość: Podwyżki, obniżki i zadania dla klasy 6 i 7
user profile picture

Julia Jaźwińska

@juliajazwinska

·

441 Obserwujących

Obserwuj

Poradnik dla uczniów dotyczący obliczeń procentowych, prędkości oraz prawdopodobieństwa w matematyce szkolnej.

  • Omówienie jak obliczyć procenty w matematyce szkolnej na przykładach
  • Wyjaśnienie obliczania ceny po obniżce i podwyżce procentowej
  • Przedstawienie zadań z prędkości, drogi i czasu dla uczniów
  • Ćwiczenia z ułamków i prawdopodobieństwa

3.10.2022

5512

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zobacz

Prędkość, Droga, Czas

Ta strona koncentruje się na zagadnieniach związanych z prędkością, drogą i czasem, które są istotne dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu podstawowe wzory oraz dwa przykładowe zadania, które ilustrują praktyczne zastosowanie tych koncepcji.

Na początku strony zaprezentowano kluczowe wzory łączące prędkość (v), drogę (s) i czas (t):

Definicja: v = s/t (prędkość to droga podzielona przez czas) t = s/v (czas to droga podzielona przez prędkość) s = v * t (droga to prędkość pomnożona przez czas)

Pierwsze zadanie porównuje czas przejazdu samochodu osobowego i ciężarówki na tej samej trasie. Wymaga ono obliczenia prędkości samochodu osobowego, a następnie porównania czasu przejazdu obu pojazdów. Rozwiązanie pokazuje, że samochód osobowy pokonał trasę o 15 minut szybciej niż ciężarówka.

Przykład: Samochód osobowy przebył 120 km w 75 minut, podczas gdy ciężarówka jechała z prędkością 80 km/h. Obliczono, że samochód był szybszy o 15 minut.

Drugie zadanie dotyczy interpretacji wykresu przedstawiającego zależność między przebytą drogą a czasem dla rowerzysty poruszającego się ze stałą prędkością. To zadanie wymaga umiejętności odczytywania danych z wykresu i zastosowania wzoru na prędkość.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że przy stałej prędkości wykres zależności drogi od czasu jest linią prostą.

Te zadania stanowią doskonałe powtórzenie z prędkości, drogi i czasu dla klasy 8 i są typowymi przykładami, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność rozwiązywania takich problemów jest kluczowa dla sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zobacz

Ułamki

Ta strona skupia się na działaniach na ułamkach, które są kluczowym elementem egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu różne operacje na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, wraz z przykładami i krokami rozwiązań.

Strona prezentuje następujące operacje na ułamkach:

  1. Dodawanie ułamków: Pokazano, jak sprowadzić ułamki do wspólnego mianownika przed dodawaniem.
  2. Odejmowanie ułamków: Podobnie jak przy dodawaniu, kluczowe jest sprowadzenie do wspólnego mianownika.
  3. Mnożenie ułamków: Zaprezentowano prosty przykład mnożenia ułamków i skracania wyniku.
  4. Dzielenie ułamków: Wyjaśniono zasadę mnożenia przez odwrotność dzielnika.

Highlight: Przy działaniach na ułamkach kluczowe jest pamiętanie o sprowadzaniu do wspólnego mianownika przy dodawaniu i odejmowaniu oraz o możliwości skracania wyników.

Przedstawiono również przykład bardziej złożonego działania na ułamkach, które może pojawić się na egzaminie:

Przykład: (2/3)² - 1/7 * (-3) = 5/9 + 3/7 = 1

To zadanie wymaga zastosowania kilku operacji na ułamkach, w tym potęgowania, mnożenia przez liczbę ujemną i dodawania ułamków o różnych mianownikach.

Vocabulary: Ułamek niewłaściwy - ułamek, w którym licznik jest większy lub równy mianownikowi.

Ta strona stanowi doskonałe powtórzenie działań na ułamkach dla klasy 8 i prezentuje typowe rodzaje zadań, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność sprawnego wykonywania działań na ułamkach jest niezbędna do sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zobacz

Prawdopodobieństwo

Ta strona koncentruje się na zagadnieniach związanych z prawdopodobieństwem, które są istotne dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu przykładowe zadanie, które ilustruje praktyczne zastosowanie koncepcji prawdopodobieństwa w kontekście losowania kul z pojemników.

Zadanie dotyczy dwóch pojemników zawierających kule białe i czarne. W pierwszym pojemniku prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli wynosi 2/7. Drugi pojemnik zawiera dwa razy więcej kul każdego koloru niż pierwszy.

Definicja: Prawdopodobieństwo zdarzenia to stosunek liczby przypadków sprzyjających do liczby wszystkich możliwych przypadków.

Rozwiązanie zadania wymaga kilku kroków:

  1. Analiza zawartości pierwszego pojemnika: Jeśli prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli wynosi 2/7, oznacza to, że w pojemniku jest 2x białych kul i 5x czarnych kul, gdzie x jest pewną liczbą całkowitą.

  2. Analiza zawartości drugiego pojemnika: Ponieważ zawiera on dwa razy więcej kul każdego koloru, będzie tam 4x białych kul i 10x czarnych kul.

  3. Obliczenie prawdopodobieństwa dla drugiego pojemnika: Prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli z drugiego pojemnika wynosi 4x / (4x + 10x) = 4x / 14x = 4/14 = 2/7.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że proporcjonalne zwiększenie liczby kul obu kolorów nie zmienia prawdopodobieństwa wylosowania kuli danego koloru.

To zadanie stanowi doskonałe powtórzenie z prawdopodobieństwa dla klasy 8 i jest typowym przykładem, jaki może pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność analizy i obliczania prawdopodobieństwa w różnych kontekstach jest kluczowa dla sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Zobacz

Procenty

Ta strona skupia się na zagadnieniach związanych z procentami, które są kluczowe dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu trzy przykładowe zadania z rozwiązaniami, które ilustrują różne aspekty obliczeń procentowych.

Pierwsze zadanie dotyczy obliczania, jaki procent klasy stanowią dziewczyny. Rozwiązanie opiera się na prostej proporcji, gdzie 25 uczniów to 100%, a 8 dziewczyn to szukany procent. Wynik pokazuje, że dziewczyny stanowią 32% klasy.

Przykład: W klasie jest 25 uczniów, w tym 8 dziewczyn. Obliczono, że dziewczyny stanowią 32% klasy.

Drugie zadanie prezentuje bardziej złożony problem z procentami w kontekście zmiany cen. Buty, początkowo kosztujące 200 zł, przechodzą dwie zmiany cenowe: obniżkę o 20% wiosną, a następnie podwyżkę o 20% jesienią. Rozwiązanie krok po kroku pokazuje, jak obliczyć końcową cenę butów, która wynosi 192 zł.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że procentowe obniżki i podwyżki nie "znoszą się" nawzajem, gdy są stosowane kolejno.

Trzecie zadanie dotyczy obliczania ceny biletu dla dziecka, znając cenę biletu dla dorosłego i relację procentową między nimi. To zadanie wymaga odwrócenia myślenia o procentach, gdzie 120% stanowi znaną wartość, a 100% jest poszukiwane.

Vocabulary: Proporcja - stosunek dwóch wielkości wyrażony w formie ułamka lub procentu.

Te zadania stanowią doskonałe powtórzenie z procentów dla klasy 8 i są typowymi przykładami, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Jak obliczyć procenty i prędkość: Podwyżki, obniżki i zadania dla klasy 6 i 7

user profile picture

Julia Jaźwińska

@juliajazwinska

·

441 Obserwujących

Obserwuj

Poradnik dla uczniów dotyczący obliczeń procentowych, prędkości oraz prawdopodobieństwa w matematyce szkolnej.

  • Omówienie jak obliczyć procenty w matematyce szkolnej na przykładach
  • Wyjaśnienie obliczania ceny po obniżce i podwyżce procentowej
  • Przedstawienie zadań z prędkości, drogi i czasu dla uczniów
  • Ćwiczenia z ułamków i prawdopodobieństwa

3.10.2022

5512

 

8/7

 

Matematyka

402

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Prędkość, Droga, Czas

Ta strona koncentruje się na zagadnieniach związanych z prędkością, drogą i czasem, które są istotne dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu podstawowe wzory oraz dwa przykładowe zadania, które ilustrują praktyczne zastosowanie tych koncepcji.

Na początku strony zaprezentowano kluczowe wzory łączące prędkość (v), drogę (s) i czas (t):

Definicja: v = s/t (prędkość to droga podzielona przez czas) t = s/v (czas to droga podzielona przez prędkość) s = v * t (droga to prędkość pomnożona przez czas)

Pierwsze zadanie porównuje czas przejazdu samochodu osobowego i ciężarówki na tej samej trasie. Wymaga ono obliczenia prędkości samochodu osobowego, a następnie porównania czasu przejazdu obu pojazdów. Rozwiązanie pokazuje, że samochód osobowy pokonał trasę o 15 minut szybciej niż ciężarówka.

Przykład: Samochód osobowy przebył 120 km w 75 minut, podczas gdy ciężarówka jechała z prędkością 80 km/h. Obliczono, że samochód był szybszy o 15 minut.

Drugie zadanie dotyczy interpretacji wykresu przedstawiającego zależność między przebytą drogą a czasem dla rowerzysty poruszającego się ze stałą prędkością. To zadanie wymaga umiejętności odczytywania danych z wykresu i zastosowania wzoru na prędkość.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że przy stałej prędkości wykres zależności drogi od czasu jest linią prostą.

Te zadania stanowią doskonałe powtórzenie z prędkości, drogi i czasu dla klasy 8 i są typowymi przykładami, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność rozwiązywania takich problemów jest kluczowa dla sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Ułamki

Ta strona skupia się na działaniach na ułamkach, które są kluczowym elementem egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu różne operacje na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, wraz z przykładami i krokami rozwiązań.

Strona prezentuje następujące operacje na ułamkach:

  1. Dodawanie ułamków: Pokazano, jak sprowadzić ułamki do wspólnego mianownika przed dodawaniem.
  2. Odejmowanie ułamków: Podobnie jak przy dodawaniu, kluczowe jest sprowadzenie do wspólnego mianownika.
  3. Mnożenie ułamków: Zaprezentowano prosty przykład mnożenia ułamków i skracania wyniku.
  4. Dzielenie ułamków: Wyjaśniono zasadę mnożenia przez odwrotność dzielnika.

Highlight: Przy działaniach na ułamkach kluczowe jest pamiętanie o sprowadzaniu do wspólnego mianownika przy dodawaniu i odejmowaniu oraz o możliwości skracania wyników.

Przedstawiono również przykład bardziej złożonego działania na ułamkach, które może pojawić się na egzaminie:

Przykład: (2/3)² - 1/7 * (-3) = 5/9 + 3/7 = 1

To zadanie wymaga zastosowania kilku operacji na ułamkach, w tym potęgowania, mnożenia przez liczbę ujemną i dodawania ułamków o różnych mianownikach.

Vocabulary: Ułamek niewłaściwy - ułamek, w którym licznik jest większy lub równy mianownikowi.

Ta strona stanowi doskonałe powtórzenie działań na ułamkach dla klasy 8 i prezentuje typowe rodzaje zadań, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność sprawnego wykonywania działań na ułamkach jest niezbędna do sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Prawdopodobieństwo

Ta strona koncentruje się na zagadnieniach związanych z prawdopodobieństwem, które są istotne dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu przykładowe zadanie, które ilustruje praktyczne zastosowanie koncepcji prawdopodobieństwa w kontekście losowania kul z pojemników.

Zadanie dotyczy dwóch pojemników zawierających kule białe i czarne. W pierwszym pojemniku prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli wynosi 2/7. Drugi pojemnik zawiera dwa razy więcej kul każdego koloru niż pierwszy.

Definicja: Prawdopodobieństwo zdarzenia to stosunek liczby przypadków sprzyjających do liczby wszystkich możliwych przypadków.

Rozwiązanie zadania wymaga kilku kroków:

  1. Analiza zawartości pierwszego pojemnika: Jeśli prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli wynosi 2/7, oznacza to, że w pojemniku jest 2x białych kul i 5x czarnych kul, gdzie x jest pewną liczbą całkowitą.

  2. Analiza zawartości drugiego pojemnika: Ponieważ zawiera on dwa razy więcej kul każdego koloru, będzie tam 4x białych kul i 10x czarnych kul.

  3. Obliczenie prawdopodobieństwa dla drugiego pojemnika: Prawdopodobieństwo wylosowania białej kuli z drugiego pojemnika wynosi 4x / (4x + 10x) = 4x / 14x = 4/14 = 2/7.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że proporcjonalne zwiększenie liczby kul obu kolorów nie zmienia prawdopodobieństwa wylosowania kuli danego koloru.

To zadanie stanowi doskonałe powtórzenie z prawdopodobieństwa dla klasy 8 i jest typowym przykładem, jaki może pojawić się na egzaminie ósmoklasisty. Umiejętność analizy i obliczania prawdopodobieństwa w różnych kontekstach jest kluczowa dla sukcesu na egzaminie.

PROCENTY
PRZYKŁAD ZADANIA: W klasie jest 25 uczniów. Jest tam 8
dziewczyn, a reszta to chłopcy. Jaki procent klasy to dziewczyny ?
25 - 100%

Procenty

Ta strona skupia się na zagadnieniach związanych z procentami, które są kluczowe dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Przedstawiono tu trzy przykładowe zadania z rozwiązaniami, które ilustrują różne aspekty obliczeń procentowych.

Pierwsze zadanie dotyczy obliczania, jaki procent klasy stanowią dziewczyny. Rozwiązanie opiera się na prostej proporcji, gdzie 25 uczniów to 100%, a 8 dziewczyn to szukany procent. Wynik pokazuje, że dziewczyny stanowią 32% klasy.

Przykład: W klasie jest 25 uczniów, w tym 8 dziewczyn. Obliczono, że dziewczyny stanowią 32% klasy.

Drugie zadanie prezentuje bardziej złożony problem z procentami w kontekście zmiany cen. Buty, początkowo kosztujące 200 zł, przechodzą dwie zmiany cenowe: obniżkę o 20% wiosną, a następnie podwyżkę o 20% jesienią. Rozwiązanie krok po kroku pokazuje, jak obliczyć końcową cenę butów, która wynosi 192 zł.

Highlight: Ważne jest zrozumienie, że procentowe obniżki i podwyżki nie "znoszą się" nawzajem, gdy są stosowane kolejno.

Trzecie zadanie dotyczy obliczania ceny biletu dla dziecka, znając cenę biletu dla dorosłego i relację procentową między nimi. To zadanie wymaga odwrócenia myślenia o procentach, gdzie 120% stanowi znaną wartość, a 100% jest poszukiwane.

Vocabulary: Proporcja - stosunek dwóch wielkości wyrażony w formie ułamka lub procentu.

Te zadania stanowią doskonałe powtórzenie z procentów dla klasy 8 i są typowymi przykładami, jakie mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.