Pobierz z
Google Play
Kręgowce zmiennocieplne
Aparat ruchu
Komórka
Genetyka klasyczna
Układ wydalniczy
Ekologia
Metabolizm
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Chemiczne podstawy życia
Układ pokarmowy
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Proste zwierzęta bezkręgowe
Genetyka
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Genetyka molekularna
Pokaż wszystkie tematy
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Stechiometria
Wodorotlenki a zasady
Sole
Roztwory
Systematyka związków nieorganicznych
Pochodne węglowodorów
Kwasy
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Gazy i ich mieszaniny
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Węglowodory
Świat substancji
Pokaż wszystkie tematy
14.11.2022
1032
37
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
& ace 18 1.Etymologia nazwy barocco (z portugalskiego/ włoskiego) - perła o nieregularnym kształcie. • skojarzenie z przepychem, przesadą, bogactwem, nieregularnością epoka kontrastów 2. Ramy czasowe epoki ● Barok XVII wiek początek: 1563 r. Sobór trydencki (zapowiadał dopiero zmianę epo koniec: czasy saskie 1697-1763. XVIII w. 3. Ramy czasowe polskiego baroku początek: lata 30. XVII w. (pierwsze tendencje u schyłku XVI w.) koniec: po latach 30./40., a nawet 60. XVIII w. 4. Różnice pomiędzy barokiem a renesansem RENESANS - człowiek w centrum, radość, naśladownictwo świata w sztuce, symetria, harmonia, ład, zachwyt pięknem świata VI w BAROK- Bóg w centrum, człowie życia kruchą trzciną, wyrażanie uczuć w sztuce, dysharmonia, asymetria, niepokój, cierpienie, mistycyzm, vanitas (marność nad marnościami), śmierć, pesymistyczny pogląd na naturę człowieka 5.Dlaczego w historii okres baroku nazywany jest czasem wojen? ● Ponieważ barok przypada na okres kontrreformacji (odpowiedź Kościoła na reformację) i wieloletnich wojen. W Polsce były to walki ze Szwajcarią, Rosją, Turcją 6. Najważniejsze postanowienia soboru trydenckiego. ● potępienie nauki Lutra utworzenie indeksu ksiąg zakazanych ● uznanie protestantów za heretyków ● potępiono predestynację - tezę głoszącą, iż los pośmiertny człowieka jest odgórnie wyznaczony przez Boga (jedna z podstawowych nauk i założeń kalwinizmu) i podtrzymano koncepcję wolnej woli 7.Przyczyny i przejawy niepokoju duchowego • wiązały się z sytuacją religijną i polityczną • niepokoje budziły wizja nieskończonego świata i inne nowe odkrycia geograficzne • były bodźcem do przemyśleń filozoficznych lub źródłem lęku wywołanego przez poczucie bezradności i...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
zagubienia Powrót do teocentryzmu, człowiek z rozpaczy i zagubienia przyjmował dwie postawy: gorączkowe używanie życia i żarliwa religijność 8. Specyfika baroku polskiego - SARMATYZM sarmatyzm jako kultura szlachty polskiej i panujące wśród niej przekonania o starożytnym pochodzeniu i wyjątkowości narodu. ● ten światopogląd przedstawiał charakterystyczną obyczajowość szlachty polskiej • cechy sarmackie (oczekiwania): waleczność, rycerskość, zamiłowanie wolności kult,, złotej wolności szlacheckiej", szlachta jako przedmurze chrześcijaństwa (mesjanizm) • sarmatyzm - ksenofobia (niechęć/ strach w stosunku do innych nacji), megalomania (przekonanie o wyjątkowości własnej kultury i siebie) mesjanizm (misja obrony Europy - przez przekonanie o swojej szlacheckiej wyższości) WADY I ZALETY SARMATYZMU ZALETY duma narodowa przywiązanie do wolności gościnność rycerskość, męstwo wierność tradycji kult wolności i demokracji wierność katolicyzmowi znajomość prawa, chęć rozwiązywania problemów umiejętność przemawiania 9. Życie codzienne w baroku ● kościół, religia WADY megalomania samowola, anarchia pijaństwo, obżarstwo skłonność do pojedynkowania, drażliwość wobec honoru, brawura sprzeciwienie się rozwojowi, zaściankowość warcholstwo (anarchia, wszystko mi wolno) dewotyzm, fanatyzm religijny, nietolerancja szukanie zaczepek, pieniaństwo, niezdolność do kompromisu gadulstwo, popisywanie się zwrotami obcymi, demagogia ● sztuka, malarstwo dla wyższych sfer społeczeństwa • ciężka praca, marne zarobki, brak rozrywki dla niższych sfer / biedniejszych ● polscy sarmaci / szlachcice cenili sobie rozrywkę, zabawę, jedzenie i picie 10. Metafizyczna poezja w baroku - poważne, egzystencjalne tematy 11.Porównanie obrazu Boga zawartego w wierszach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego z obrazem Boga w Hymnie Jana Kochanowskiego • Mikołaj Sęp-Szarzyński przedstawia Boga i świat. Człowiekowi nakazuje dokonać wyboru między jednym a drugim. Bóg jest czymś idealnym a świat za to - niepojęty, wielki, chaotyczny. M. S Sarzyński i J.Kochanowski mieli podobne wizje, majac swiadomosc piękna i boskości świata. Ale pokazują konieczność odejścia od tego i zbliżenia się do Boga przez wiarę i religię. 12. Geneza utworu- ,,krótkość żywota" - Daniela Naborowskiego • poezja metafizyczna • barokowego synkretyzmu ● dwie sprzeczne postawy: przerażenie przemijaniem oraz jego jednoczesna akceptacja. w wierszu " Marność" Naborowski porusza problematykę filozoficzną dot. egzystencji. utwór z odwołaniem do "Księgi Koheleta" i motywu vanitas 13. Nurty w Polskiej kulturze barokowej DWORSKI -ulegający wpływom zagranicznym -czerpiący z obcych wzorców -cel: rozrywka -swojskość ZIEMIAŃSKI (SARMACKI) -życie szlachcica/ ziemianina -hołdujący polskiej tragedii -zamykający się na nowiny zagraniczne -kultura żołnierska, wojna METAFIZYCZNY -powaga, egzystencjalizm w literaturze