Pobierz z
Google Play
Układ pokarmowy
Genetyka molekularna
Ekologia
Chemiczne podstawy życia
Komórka
Proste zwierzęta bezkręgowe
Układ wydalniczy
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Genetyka klasyczna
Stawonogi. mięczaki
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Aparat ruchu
Metabolizm
Genetyka
Kręgowce zmiennocieplne
Pokaż wszystkie tematy
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Wodorotlenki a zasady
Kwasy
Systematyka związków nieorganicznych
Sole
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Pochodne węglowodorów
Stechiometria
Węglowodory
Gazy i ich mieszaniny
Świat substancji
Roztwory
Pokaż wszystkie tematy
4.04.2023
1803
92
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Ignacy Krasicki „, Bajki" „Bajki" Krasickiego to krótkie powiastki pisane wierszem lub prozą. Bohaterami bajek są zwierzęta, ludzie, przedmioty, rośliny. Postacie w nich występujące obdarzone są niezmiennymi, wyrazistymi cechami charakteru. Historie opowiadane w bajkach są ilustracją ludzkich doświadczeń, które są powszechne i powtarzalne. Styl bajek jest gawędziarski, czasem potoczny. Celem bajek jest wypowiedzenie moralnej nauki o ogólnym charakterze. Prawda ta wypowiadana jest bezpośrednio, zazwyczaj jako puenta umieszczona na końcu utworu, rzadziej na początku. Czasami jest tylko sugerowana czytelnikom. Głównymi motywami, które można odnaleźć w bajkach Krasickiego, są: elementy moralizatorskie, wytykanie wad społecznych, ale również niezadowolenie z kondycji, w jakiej znalazło się polskie społeczeństwo. Bajki ukazują nie tylko działanie praw, jakimi kierują się ludzie, ale także skutki postępowania według zasady homo homini lupus (człowiek człowiekowi wilkiem). Krasicki stara się więc postawić w roli obserwatora - moralisty, śmiejącego się z ludzkich wad, głupoty i pospolitych przywar. Stara się jednocześnie wskazywać właściwe metody postępowania. Ignacy Krasicki (1735-1802). Jeden z głównych przedstawicieli polskiego oświecenia. Nazywany księciem poetów polskich". books.google.pl plwikipedia.org BAJKI IGNACEGO KRASICKIEGO. POZNAŃ INEL „Ptaszki w klatce" ,,Czegóż płaczesz? - staremu mówił czyżyk młody - Masz teraz lepsze w klatce niż w polu wygody". ,,Tyś w niej zrodzon- rzekł stary - przeto ci wybaczę; Jam był wolny, dziś w klatce - i dlatego płaczę". Rozmowa dwóch tytułowych ptaków jest pretekstem do refleksji na temat wolności. Młody czy- żyk jej nie zna, dlatego nie wie co stracił. Docenia wygody i bezpieczeństwo związane z przeby- waniem w niewoli. Starszy...
Średnia ocena aplikacji
Uczniowie korzystają z Knowunity
W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach
Uczniowie, którzy przesłali notatki
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
ptak poznał swobodne życie, dlatego nie ma korzyści, które mogłyby mu wynagrodzić zamknięcie w klatce. ność to możliwość poznawania rzeczywistości, zdobywania nowych doświadczeń. Bez niej egzystencja człowieka nigdy nie będzie pełna. Pozbawienie swobo- dy to odebranie szans na rozwój, znalezienie swojego miejsca na świecie. Osoby nieznające wol- ności zadowalają się dobrami materialnymi, nie zauważają wad swojej sytuacji. "Jagnię i wilcy" Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie. Dwóch wilków jedno w lesie nadybali jagnię; Już go mieli rozerwać, rzekło: "Jakim prawem?" "Smacznyś, staby i w lesie!" - Zjedli niezabawem. Utwór rozpoczyna się brutalnym stwierdzeniem, że jeśli ktoś czegoś chce, zawsze znajdzie powód, żeby to zrobić. W utworze podkreślona jest ogromna różnica między wilkami a jagnię- ciem. Wilki mają nie tylko więcej siły, ale posiadają też przewagę liczebną. Jedno słabe jagnię nie ma najmniejszych szans z dwoma potężnymi drapieżnikami. Bajka nie jest jednak krytyką okrucieństwa, ale naiwności. Czytelnik nie odczuwa litości dla jagnięcia, trudno winić zwierzęta za skorzystanie z okazji na zdobycie pokarmu. Zachowanie wilków jest spowodowane ich natu- rą, drapieżnik musi polować, aby przetrwać. Samotne zapuszczanie się na teren wroga było za- chowaniem ryzykownym i nierozważnym. Gdyby jagnię nie weszło do lasu, zachowałoby życie. Ofiara jest naiwna, ponieważ sama sprowadziła na siebie nieszczęście. 2 „Szczur i kot" „Mnie to kadzą" - rzekł hardzie do swego rodzeństwa Siedząc szczur na ołtarzu podczas nabożeństwa. Wtem, gdy się dymem kadzidł zbytecznych zakrztusit, Wpadł kot z boku na niego, porwał i udusit. Choć cała sytuacja przedstawiona jest w groteskowy sposób (na ołtarzu podczas nabożeństwa siedzi szczur, który przechwala się tym, że dymiące kadzidła są oznaką uwielbienia dla niego), to jednak morat, który z niej płynie, wynika z obserwacji ludzkiego postępowania. Krasicki zdaje się wyśmiewać ludzką skłonność do zatracenia się w pysze, która w konsekwencji może doprowadzić do tragedii. Podobnie bowiem jak szczur, tak i człowiek, lekceważąc zdrowy rozsądek, zapomina o czekającym zagrożeniu. „Dewotka" Dewotce służebnica w czymsiś przewiniła Właśnie natenczas, kiedy pacierze kończyła. Obróciwszy się przeło z gniewem do dziewczyny, Mówiąc właśnie te słowa: "...i odpuść nam winy, Jako my odpuszczamy" - biła bez litości. Uchowaj, Panie Boże, takiej pobożności. Celem bajki jest przedstawienie fałszywej pobożności, a nie ocena moralna konkretnej sytuacji. Akcja utworu rozgrywa się w domu pobożnej matrony, tytułowej bohaterki. Służąca dewotki czymś jej zawiniła, czytelnik nie dowiaduje się jakie konkretnie było to przewinienie. Możliwe, że jest to całkowita błahostka. Dewotka żarliwie się modli, błaga o wybaczenie i jednocześnie deklaruje, że sama przebacza swoim wrogom. Słowa modlitwy nie znajdują jednak odzwiercie- dlenia w zachowaniu kobiety. W tym samym momencie religijna pani domu wymierza karę słu- żącej, bezlitośnie ją bijąc. Autor ukazuje fałsz kobiety, przez kontrast między słowami a jej po- stępowaniem. Poeta zdecydował się opatrzyć utwór odważną pointą. Prosi Boga, aby uchował ludzi od tego typu pobożności. Mimo żartobliwej formy, morał jest w rzeczywistości gorzką re- fleksją na temat fałszu i obłudy, które tak często spotyka się w społeczeństwie. 3